PSYCHOLOGISCH ONDERZOEK

Soms wilt u zeker weten dat u goed zit. Een second opinion, toetsen, onderzoeken, controleren. Psychologisch onderzoek kan dan uitkomst bieden.

De klassieke psychologische test doen wij niet zelf. Wij zijn niet afgestudeerd in de bedrijfspsychologie. Ieder zijn vak. Dus hebben wij al bijna 30 jaar een fantastische samenwerking met een arbeids- en organisatiepsycholoog. Die doet dat op eigen titel en op zijn eigen manier, zodat er geen belangenconflict kan ontstaan. Immers, stel dat wij de kandidaat hebben geselecteerd en de psycholoog zegt – na een dag lang testen en onderzoeken – : “Niet doen”. Dan doen we het dus niet.

Zo simpel kan het zijn, in plaats van mitsen, maren en tenzij’s. Als werkgever herkent u dat ongetwijfeld, als u al eens eerder met dat bijltje hebt gehakt. Het zou kunnen zus, het zou ook kunnen zo en onder bepaalde omstandigheden zou het weer kunnen zijn dat… Al die slagen om de arm. Weinig concreet, en de bal ligt weer helemaal bij u. U heeft dan nog steeds geen steekhoudend antwoord waarom u het wel, of juist helemaal niet zou moeten doen. Als het bureau de test in eigen beheer uitvoert, dan weet ik wel welke kant het uitgaat: “Doen!”. Pas hiermee op, ook in het belang van de kandidaat. “Scoren” staat hier en nu eens even helemaal niet op de eerste plaats. Je kunt mensen en organisaties verschrikkelijk goed van dienst zijn door negatief te adviseren.

Naast dit soort uitvoerig onderzoek, zijn wij al vele jaren lang volledig gekwalificeerd en erkend om de instrumenten van TSI – TTI Succes Insights – toe te passen (voorheen: MDI). Dat doen wij wél in eigen huis, dankzij de computer. Dus ook hier kunnen wij geen invloed op uitoefenen: masseren, om de plaatsing van de kandidaat hoe dan ook toch maar te laten doorgaan. Dat gevaar ligt bij NNC niet op de loer. State of the art-software genereert een desgewenst meertalige rapportage. Op afstand is de test in te vullen, online. In het Nederlands, Engels, Duits, Pools, Frans, Italiaans of Portugees… You name it. Snel, heel erg praktisch en efficiënt. Binnen enkele uren heeft u resultaat.

TSI heeft een hele professionele, maar tegelijkertijd ook zeer concrete gedragsanalyse in huis. Zeg maar de gebruiksaanwijzing van de kandidaat. Hoe zal hij of zij zich houden in de groep, waar liggen de sterke, maar ook de zwakke punten van de persoonlijkheid in relatie tot de functie? Maar ook: wat kunnen we met z’n allen daaraan doen? Valkuilen worden verbeterpunten.

Naast zo’n gedragsanalyse, die – ja, u leest het goed – slechts tien minuten invultijd van de kandidaat vergt (bij een behoorlijke tijdsdruk zijn de antwoorden des te meer valide), kent TSI een attitudeonderzoek. Daar zijn wij zelf nogal van gecharmeerd. Een juiste attitude in relatie tot een bepaalde job in een bepaalde organisatie (multinational, familiebedrijf, MKB, handelsonderneming, productiebedrijf …), is doorgaans veel belangrijker dan die zo veelgehoorde “competenties”. Competenties kun je aanleren; een attitude heb je. En die brengt je verder, of juist helemaal niet.

Ook testen wij regelmatig commerciële vaardigheden, ook via TSI. De keiharde praktijk van het commerciële spel. Hoe goed is iemand juist daarin? Dat gaat ver en duurt ook langer (zo lang als de kandidaat nodig heeft, maar tenminste een uur is hij of zij hier toch wel op aan het zwoegen). Dit rapport zet de resultaten van “uw” kandidaat af tegen een referentiegroep van “topverkopers” in Amerika en West-Europa. Op het gebied van o.a. canvassing, klantenbeheer, telemarketing, productuitleg en gesprekstechniek krijgt u heldere inzage in het kennen en kunnen. Daar heeft u wat aan. En dat is allemaal veel beter dan een half jaartje proberen op de harde weg, wat hier en daar nog opmerkelijk vaak gebeurt.

Werving en selectie. Instroom en doorstroom van de (toekomstige) medewerker en collega. Onderscheidend vermogen. Hoezo, waar, wanneer en wie? Het gaat allemaal vaak zoveel verder dan even een (half) uurtje babbelen…

Zorg dat u weet wie u aanneemt.

Wat vindt u eigenlijk zelf? (Niet bedoeld voor sollicitaties.)

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s