SOLLICITATIETRAINING # 6

Vier “dodelijke” zinnen in uw brief dan wel cv:

“Ik ben een echte teamspeler.”

Een cliché van de bovenste plank. Zoiets als dat u op zoek bent naar een nieuwe uitdaging.

Gebruik in plaats daarvan een paar voorbeelden waaruit blijkt dat u iemand bent die goed gedijt in een groep.

“Ik ga graag met mensen om.”

En toen? Hoezo? Wat moet/kan de lezer met die wijsheid?

“Ik ken geen problemen, wel uitdagingen.”

Omschrijf in plaats van die kreet glasharde voorbeelden waaruit dit blijkt. Heeft u het spoorboekje van NS in elkaar gezet? Heeft u succesvol de Paralympics georganiseerd? In alle ernst: wees concreet.

“Mijn gezin is mijn hobby; daarnaast werk ik in mijn vrije tijd graag in de tuin of maak ik een strandwandeling.”

Geef in plaats daarvan aan hoe u bijvoorbeeld staat tegenover de 24-uurs economie. Of hoe u omgaat met oproepdiensten en een flexibele vakantieplanning.

Wat zegt dit over uw inzetbaarheid, uw kennis, uw kunde en uw ervaringen?

Wat vindt u eigenlijk zelf? (Niet bedoeld voor sollicitaties.)

