MEDIATION: HRM WEET ER NOG NIKS VAN

In de nieuwsbrief van Intermediair/PW kwam ik dit stukje tegen. Typerend voor het gebrek aan kennis over deze managementtool. Daarom neem ik het hier, sterk ingekort, graag over, zelfs gaandeweg met een eigen opmerking ter aanvulling.

Jammer dat mediation nog altijd zo’n relatieve onbekendheid heeft. Dat kost organisaties een vermogen. Niet alleen in geld, maar ook qua energie, uren, externen, stress en ziekteverzuim. Met mediation ben je dat allemaal voor. Ik kan u in overleg zo enkele tevreden opdrachtgevers noemen. Mediation? Moet u ook doen!

“Mediation kan een goede oplossing zijn voor conflicten op de werkvloer, maar er bestaat verwarring over wat een mediator precies doet. In welke situaties zet HR het in? Mediation kan in een conflict een goed alternatief zijn voor juridische bijstand. In sommige situaties misschien wel een betere.

Regelmatig wordt mediation verward met juridische bijstand, maar er zitten grote verschillen tussen. Wanneer een partij een advocaat inschakelt, polariseert het conflict bijna altijd. Als een advocaat, om de rechten van zijn cliënt veilig stellen, op hoge poten een brief schrijft aan de andere partij, dan drijft dat de partijen verder uit elkaar. Een mediator zoekt juist uit waar de spanning zit en probeert het conflict in de kiem te smoren. Bovendien duurt een bemiddelingstraject via een mediator vaak korter dan de juridische route. Een gang naar de rechtbank duurt op z’n minst een paar maanden; een gemiddelde mediationprocedure bestaat uit drie of vier bijeenkomsten over een aantal weken. De kosten zijn daardoor ook lager.

In principe kan mediation in elk conflict ingezet worden ingezet. Een reorganisatie is als voorbeeld een goede voedingsbodem voor aanvaringen. Mediation werkt aan herstel, cq behoud van de (arbeids-)relatie (noot NNM: ook wanneer een aanstaand vertrek op handen is, want het is heel verstandig en zakelijk om in ieder geval de Relatie te behouden).

Soms hebben een werkgever en een werknemer bij de kantonrechter ontbinding aangevraagd, maar wordt die simpelweg afgewezen. Dan moeten partijen een weg vinden om met elkaar om te gaan en ook dan kan bemiddeling een uitkomst bieden.”

Luisteren is altijd beter dan betalen. De ‘lieve vrede bewaren’ is altijd beter dan rollebollend over straat gaan. Open deuren? Natuurlijk, maar waarom kiest zakelijk Nederland dan zo zelden voor mediation?

Wat vindt u eigenlijk zelf? (Niet bedoeld voor sollicitaties.)

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s