VRIENDELIJKHEID IS MAAR ALLES

Vier jaar oud, dit berichtje, en nog altijd zo actueel…

Intermediair/PW heeft een interessant en heel herkenbaar stukje gepubliceerd over de gastvrijheid van recruiters binnen bedrijven. In plaats van ‘recruiter’, waarmee in dit geval de interne werver wordt bedoeld, mag u wat mij betreft ook de personeelsmeneer of – mevrouw lezen, afdelingschef of manager. Oftewel: iedereen die met een kandidaat het gesprek aangaat. Wees eens een beetje vriendelijker, opener en vooral: ben niet zo belangrijk en doe niet zo gewichtig. Alstublieft. Zet letterlijk en figuurlijk de deuren open.

Trouwens, de man die hieronder wordt geciteerd is Pieter Riedstra, en die is ‘managing director’ van een bureau dat zich heeft gespecialiseerd in vooral ‘financials’.

Het binnenhalen én houden van toptalent is voor veel organisaties een uitdaging. Recruiters houden zich nu vooral bezig met een vastomlijnd wervingsproces, maar zouden ook gastheer van de organisatie moeten zijn.

De arbeidsmarkt voor hoogopgeleiden wordt de komende jaren flink krapper. Op deze realiteit wordt momenteel onvoldoende ingespeeld. De recruiters zijn verantwoordelijk voor de instroom van toptalent, maar houden zich teveel bezig met het volgen van een vastomlijnd wervingsproces. Toptalenten krijgen van veel bedrijven niet het warme welkom dat zij zouden moeten krijgen. Een recruiter fungeert als schakel tussen organisaties en toptalent. Het komt op dit moment te vaak voor, dat de recruiter daarbij slechts procesbegeleider is van een in beton gegoten proces. Dat is het gevolg van het traditionele uitgangspunt binnen de recruitmentwereld: er wordt simpelweg gekeken of er een match tot stand kan worden gebracht tussen vacature en cv. De recruiter vormt zich daarbij vooral een  – beperkt –  eerste beeld van de kandidaat op basis van een cv.

 

EVEN RONDKIJKEN

 

Laat kandidaten eens een kijkje achter de schermen nemen. Veel werkgevers staan daar evenwel onvoldoende voor open. Vaak zijn ze bang dat ze de kandidaat niet kunnen bieden wat hij zoekt. Investeren in een rondleiding zien ze daarom vaak als tijdverspilling. Wat ze vaak niet beseffen is dat een kandidaat liever niet zal gaan werken bij een organisatie, die hem of haar niet toestaat uitvoerig rond te kijken. Dat is een gemiste kans, want deze kandidaten kunnen juist ambassadeurs zijn voor de organisatie: ook al voldoet het bedrijf misschien niet aan de verwachtingen, het feit dat hij binnen mag kijken ziet hij als iets positiefs en dat zal hij doorvertellen binnen zijn netwerk. Organisaties hebben het gevoel dat ze in de ‘driver seat’ zitten, terwijl het juist de topkandidaat is die deze rol heeft.

De recruiter moet naast zijn rol in het wervingsproces vooral optreden als gastheer van de organisatie en kandidaten letterlijk en figuurlijk een rondleiding geven. Zoals een goede gastheer in een restaurant met veel plezier bereid is om vragen te beantwoorden en uitleg te geven over het menu –  en hier een proactieve houding in aanneemt – zou een recruiter een vergelijkbare rol op zich moeten nemen. Daarnaast zal een kandidaat die hartelijk wordt verwelkomd door een organisatie, serieus wordt genomen en rustig de kans krijgt zich in een functie te verdiepen, dit met veel plezier delen met bekenden. Dat heeft een positieve uitwerking op het imago van de werkgever.

Inderdaad, het zijn wel vaak dames die aan de poort staan. Maar alle gekheid op een stokje: realiseert u zich als organisatie wel voldoende hoe toekomstig toptalent wordt ontvangen, niet alleen in persoon maar ook per email en online?

Een gedachte over “VRIENDELIJKHEID IS MAAR ALLES

  1. Ik ben 53 jaar , verdiende 80+….door de economische crisis moest ik eruit (immers last in ..first out)…solliciteer me rot, maar ze (recruiters) filteren al vanaf het begin, omdat ze zoveel reakties krijgen. Dat is op zichzelf begrijpelijk, alleen krijg ik de indruk dat men filtert op de verkeerde wijze. men kijkt eerst naar leeftijd , salaris ed, ipv inhoudelijk.
    Krijg zelfs vaak een reaktie van u heeft geen B2B ervaring, terwijl als men goed , inhoudelijk, zou lezen, men kan zien dat ik reeds 20 jr B2B werkervaring heb. Dan weet je gewoon dat men niet echt meer leest, want men heeft je CV op leeftijd reeds weggefilterd. Niet alleen demotiverend voor mij, maar ook nog eens een gemiste kans voor de werkgever die de juiste persoon zoekt voor de job.

    Like

Wat vindt u eigenlijk zelf? (Niet bedoeld voor sollicitaties.)

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s