OVER CREATIVITEIT EN GEWOONTEDIEREN

De kwaliteit van de gemiddelde nieuwsbrief die wij ontvangen, is pover. Open deuren. Dingen en vooral dingetjes die een weldenkend mens al lang weet.

Een enkele keer stijgt er zo’n nieuwsbrief bovenuit. Dan gáát het ergens over en kun je wat leren. Geen hogere wiskunde, maar gewoon, praktisch toepasbaar. De vacaturesite Jobbird zond mij vandaag het volgende toe. Over creativiteit en gewoontedieren. Ik vond hem wel aardig, en daarom wordt deze hier met u gedeeld.

Mensen zijn over het algemeen gewoontedieren. Hoewel er maar weinig mensen zijn die het graag toegeven, zijn we van nature blij met een vast patroon in ons (werk-)leven. Dat is natuurlijk ‘killing’ voor de creativiteit die soms hard nodig is binnen organisaties. Dit zijn vier simpele tips hoe u de creativiteit binnen uw organisatie weer terugbrengt.

1. Houd een brainstormsessie

Bepaal een probleem dat u wilt aanpakken. Dat kan een daadwerkelijk probleem binnen uw organisatie zijn, maar ook bijvoorbeeld de ontwikkeling van een nieuw product. Ga maximaal een uur met uw brainstormgroep zitten en kap het ook daadwerkelijk af na een uur. Stel van tevoren vijf deelvragen op die de deelnemers moeten beantwoorden. Schrijf elke deelvraag op een groot vel papier. Bijvoorbeeld: Waarin onderscheiden wij ons van onze concurrent? Iedereen krijgt een stapel post-its en schrijft binnen vijf minuten alles op wat in hem of haar opkomt, kwantiteit gaat boven kwaliteit. Daarna bespreekt u in de groep wat iedereen heeft opgeschreven. Hang alle post-its op het vel papier bij de deelvraag. Ga door op elkaars antwoorden en bekritiseer elkaar niet. Niets is fout, het zijn allemaal ideeën. Moedig ook de meest idiote ideeën aan, het klinkt soms stom, maar wellicht is het dé uitkomst. Behandel zo de vijf deelvragen één voor één. Na de brainstorm heeft u waarschijnlijk volop nieuwe ideeën!

2. Bezoek een informatieve bijeenkomst, óf lees een boek

Wissel een reguliere werkdag eens af met een bezoek aan een beurs of presentatie. Bij verschillende brancheverenigingen worden vaak gratis presentaties of informatieavonden gehouden. Ook verschillende banken, verzekeringsmaatschappijen en de Kamer van Koophandel organiseren dit soort bijeenkomsten. Ga erheen, praat met mensen en luister naar de sprekers op het podium. Vaak zitten er voldoende aanknopingspunten bij om op door te borduren. Ook het lezen van vakliteratuur of boeken over leidinggeven, management en ondernemen bieden vaak bijzondere invalshoeken.

3. Haal uw teamleden uit hun gebruikelijke omgeving

Wilt u creativiteit van uw werknemers? Haal ze dan uit hun gebruikelijke omgeving. Alleen al door het omwisselen van werkplekken ontstaat er vaak al een heleboel rumoer binnen een bedrijf. Dat is niet slecht, het stimuleert de creativiteit! Collega’s praten ook met andere collega’s en komen in aanraking met andere werkwijzen en overtuigingen. U kunt er zelfs een gewoonte van maken om ieder half jaar de werkplekken te wisselen, zodat er continue afwisseling is van collega’s en ideeën.

4. Vergelijk uw bedrijf met een ander bedrijf uit een compleet andere branche

Bedenk bij ieder probleem wat een ondernemer zoals Walt Disney ermee zou doen. Of Steve Jobs, of Tommy Hilfiger. Zij hebben een kenmerkende stijl, maar kunnen u hiermee ook op ideeën brengen. Wat zouden zij doen in uw situatie? Wellicht helpt het u wanneer u het probleem eens vanuit hun zijde bekijkt.

Denk eens anders
Oftewel: kom uit uw ‘comfort zone’.

Wat vindt u eigenlijk zelf? (Niet bedoeld voor sollicitaties.)

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s