EEN PARELTJE

Zomaar een zondagmiddag, 12 mei 2013. Na Buitenhof – vaker aangehaald op mijn persoonlijke blogsite – even zappen. Doe ik normaal gesproken zelden of nooit, op zondagmiddag. Maar de aankondiging van een portret van de barokhoboïst Marcel Ponseele op NTR Podium intrigeerde mij. Over het belang van stilte. Nou, dan is mijn aandacht in deze kwettermaatschappij al snel getrokken.

Ik had nog nooit gehoord van Marcel Ponseele en heb niet veel verstand van klassieke muziek, laat staan dat ik speciale interesse voor Bach zou hebben. Nee, ik ben daar niet zo in thuis. Nog niet, moet ik misschien wel zeggen na deze uitzending. Maar daar gaat het nu even niet om.

Los van de muziek, krijgt de kijker een werkelijk prachtig beeld van een bijzondere man te zien, die in alle opzichten een kunstenaar is. Hij maakt zijn eigen hobo’s, doceert, treedt op en heeft in heel weinig woorden heel veel te zeggen. Dat is allemaal knap.

Een uur lang fascinatie. Er komen in en rond mijn praktijk zoveel mensen voorbij die het hebben over “passie”, maar daar vervolgens zo weinig inhoud aan weten te geven. Het is de zoveelste modekreet geworden. Passie. Het praat lekker weg. Maar kijk en luister dan eens naar Marcel Ponseele. Zoveel talenten, zo goed, zo speciaal, zo helder en tegelijkertijd zo bescheiden en zo ingetogen. Het woord passie heb ik daarbij niet gehoord, maar wel begrippen als “zingeving”, “beleving” en “betrokkenheid”. Weten waarom je waarmee bezig bent. Ondertussen ontpopte de uitzending zich als een cursus bedrijfskunde. En vooral even niet zelf werken, niks “workshop”, maar alleen maar luisteren en kijken.

Als u dat ook doet, dan begrijpt u waarom Marcel Ponseele op deze site wordt aangehaald.

Niet veel verstand van klassieke muziek. Maar Oblivion van Astor Piazzolla, die ook in de uitzending voorbijkomt, bezorgt mij koude rillingen. Vandaar onderstaand fragment.

2 gedachtes over “EEN PARELTJE

  1. Beste Ton,
    De uitzending van podium heb ik ook gezien en ook ik werd geraakt door Marcel Ponseele en zijn passie voor zijn instrument en de muziek. Na de uitzending heb ik direct tickets geboekt voor een concert van hem en zijn orkest in Brugge (augustus 2013) en ook dit was geweldig; geen opsmuk of kouwe drukte, wel vakmanschap, focus op, en liefde voor de muziek en daardoor een overtuigende performance neerzetten. Dit zijn naar mijn mening ook zaken die we veel meer zouden moeten terugzien in het dagelijks leven en niet in de laatste plaats in het werving en selectie gebeuren. Ik denk dat jij met No Nonsense Consultancy (de naam zegt het al) op deze weg succesvol bezig bent, hulde hiervoor en een heel inspirerend 2014 gewenst.

    Groet,
    Harry Stokwielder

    Like

    1. Harry, dank voor je reactie. En dat op een ‘post’ van langer dan een half jaar geleden… Dan weet ik weer waarom ik sommige berichten gewoon lekker laat staan. Ze zijn tijdloos. Geldt zeker voor de inhoud van wat Marcel Ponseele in zo weinig woorden te zeggen heeft.

      Jij zegt ook ook een paar mooie dingen. En het is allemaal nog waar ook 🙂 .

      Maar goed, zo heb ik dankzij jou op deze oudejaarsdag opnieuw kippenvel gekregen bij het luisteren naar Oblivion. Het interview met Ponseele is inmiddels verwijderd bij ‘Uitzending gemist’. Jammer voor al die mensen die hier geen aandacht voor hebben genomen.

      Bijzondere dank, en een gelukkig nieuwjaar!

      Like

Wat vindt u eigenlijk zelf? (Niet bedoeld voor sollicitaties.)

