SOLLICITATIETRAINING #10

Bijna twee jaar na de eerste sollicitatietip, schrijf ik hier voorlopig de laatste. Deze maakt het beloofde tiental compleet. En het is, gezien de aanhoudende crisis, misschien wel de meest belangrijke: geen ruzie maken na een afschrijving.

Dat u teleurgesteld is begrijpelijk, het zou raar zijn als u dat niet zou zijn. Misschien is het wel de tiende, of de 53ste afwijzing die u in korte of langere tijd heeft ontvangen. Dat doet iets met een mens. Alle begrip. Maar maak van een teleurstelling een kans. Straks komt er via dezelfde organisatie, of via dezelfde contactpersoon een nieuwe mogelijkheid voorbij.

Koester je contacten “in het veld” en ga niet lopen schreeuwen, dreigen of anderszins na een afwijzing. Domme mensen zetten zelfs hun frustraties online; doe daar vooral niet aan mee. Want het is veel beter (en productiever, juist daar gaat het om in dit verband) om vrienden te maken.

Niet de hele wereld is slecht. Blijf zakelijk en correct. Dat biedt u voor de volgende keer de meeste kans op succes!

Handdruk
Blijf zakelijk, correct en vriendelijk. De wereld is klein, je komt elkaar altijd wel weer een keer tegen.

3 gedachtes over “SOLLICITATIETRAINING #10

  1. Hallo,

    Het beste dan is contact op te nemen met recruiters, personeelsfunctionarissen e.d. en toon je oprechte interesse. Zij zijn dan graag bereid een toelichting hierop te geven en haal er je voordeel uit, ook al is het na de 300ste afwijzing.

    Een persoonlijk contact is tenslotte een kans.

    Like

  2. Hallo Ton,

    Gelukkig ben ik niet zo’n schreeuwer, maar misschien kan ik een klein stukje ervaring delen als ruggesteuntje voor collega’s ( werkzoekenden ).

    Een kleine 10 jaar geleden was ik ook druk doende een leuke baan te zoeken, en heb in die periode ca 400 brieven en emails gekregen die begonnen met iets als “…Tot onze spijt moeten wij u mededelen…” en dan een standaard kreet als “…past niet in het profiel…”. Op zeker moment begon ik die te lezen als “Wij moeten jou niet”. Ik begon me dat persoonlijk aan te trekken, met een fikse depressie als gevolg.

    Een goede vriend heeft mij in die periode kunnen bewegen mijn instelling te veranderen. Zo’n afwijzing is niet persoonlijk bedoeld, zie het eerder als een gemiste kans voor dat bedrijf of die instelling. Zij ontnemen zichzelf de mogelijkheid een goede, betrouwbare en gemotiveerde collega te krijgen. Wat jammer voor ze, nu kom ik misschien wel bij hun concurrent in dienst….

    Ik zit nu weer zonder betaalde baan en leef me uit in divers vrijwilligerswerk. Het levert geen geld op, maar wel bijzonder veel voldoening en ik ontmoet veel mensen die blij zijn met wat ik doe. Je kunt er geen rekeningen mee betalen maar het geeft je veel eigenwaarde.

    De laatste maanden ben ik alweer een heleboel instellingen tegengekomen die een pracht kans gemist hebben. Wat jammer voor ze….. Ik zoek nu een bedrijf dat in míjn profiel past.

    Like

    1. @Nico. Dat is heel verstandig. Kom uit die vragende, in sommige gevallen zelfs smekende situatie omdat je weet wat je kunt en wat je waard bent. Daar past niet de hele wereld bij. Goede mensen zijn schaars, en dat zullen ze altijd blijven. En dat bedrijven, dus de mensen aan de poort, zo afschuwelijk oppervlakkig zijn en heel vaak gewoon maar wat roepen ‘om er van af te zijn’, dat is overduidelijk. Ook in jouw geval.

      Werk aan jezelf, onderscheid je en dan komt die kans voorbij. Niet alleen voor jou, maar ook voor je toekomstige werkgever :-).

      Like

Wat vindt u eigenlijk zelf? (Niet bedoeld voor sollicitaties.)

