ZET JE KLANT OP DE TWEEDE PLAATS

Via mijn netwerkje op LinkedIn krijg ik zojuist een aantal tips doorgespeeld die gaan over het doorprikken van managementwijsheden. Nou zijn al die dogma’s van de al dan niet “moderne manager” natuurlijk vaak grote onzin. Maatwerk, cultuur en persoonlijkheid. Daar draait het om. Mensen zijn mensen, maar veel mensen zijn toch niet hetzelfde. Denk daar maar eens over na.

Maar goed, op de site van Management Team worden dus tien van die wijsheden lek gestoken. Ik vind het open deuren, maar eentje smaakt toch naar meer:

De klant is misschien degene voor wie je het allemaal doet, maar dat maakt hem of haar nog geen koning. Zoals Henry Ford al zei: ‘Als ik de klant had gevraagd wat hij wilde, zou hij gezegd hebben: een sneller paard.’ Geen klant had in de jaren ’80 aan Sony gevraagd om een klein doosje om onderweg cassettebandjes te draaien. Toch werd de walkman een ongekend succes.

Klanten zijn veel te irrationeel en onvoorspelbaar om uw organisatie volledig op in te richten. Het kan bovendien leiden tot ontevreden werknemers, en daardoor zelfs tot óntevreden klanten, zo leert ons bijvoorbeeld het boek Put the Customer Second. Beter is het daarom uw medewerkers tot koning te kronen. Komen zij met goede ideeën, dan volgt de klant vanzelf.

Kijk, dát is nog eens vernieuwend!

Klant op tweede plaats
“Put the Customer Second.”

 

Wat vindt u eigenlijk zelf? (Niet bedoeld voor sollicitaties.)

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s