EIGENLIJK ONGELOFELIJK

NNC zit in een opmerkelijk drukke tijd. Vele, en uiteenlopende procedures rond de werving en selectie van de beste mensen voor onze opdrachtgevers.

Dan diep je vooral uit je eigen kandidatenbestand, aangevuld met advertenties op enkele relevante vacaturesites. Multichannel werving, noemen sommigen dat… Hmm, doe maar gewoon. Dan heet het dus simpelweg: je moet niet op één paard wedden. Of: je kunt maar beter niet al je eieren in één mandje leggen. Doen we dus ook niet, al 25 jaar lang.

Maar goed. Dan plaats je dus multichannel je advertenties, en dan reageert de wereld. Daarover is hier al vaker geschreven. Gaan we niet dubbel doen, maar mensen: het kan zo verschrikkelijk veel beter! Niet op jacht naar de professionele sollicitant, zoek ik wél iemand die gewoon kan lezen. Die iets verder kijkt dan dat zijn, of haar neus lang is. Die een beetje moeite wil doen voor die ideale baan. Dat zijn toch wel enkele minimale eisen die ik namens mijn zeer gewaardeerde opdrachtgevers mag stellen? Toch?

Mijn punt nu is, dat ik altijd keurig, en natuurlijk vooral ook multichannel, vraag om een korte, begeleidende motivatie. Schrijf even op “warum” je juist voor die baan wilt gaan, om het dan ook maar eens modern te formuleren. En vergeet het woord “passie”, alstublieft.

Maar dit heeft toch allemaal geen zin, want 80% klikt die cv koud door. Niks motivatie, niks begeleidende brief. Laat staan dat ik iets over de inhoud daarvan zou kunnen opmerken. De overgrote meerderheid van al die sollicitanten doet het gewoon niet. En als je dan weer honderdentwee sollicitanten hebt beantwoord, zoals nu, dan moet ik dit toch even kwijt. Pff…

Ik begrijp het dus niet. Je wilt een baan, qua cv zou het misschien ook nog wel kunnen passen, maar je verdomt het om te doen wat de vragende partij – jouw potentieel toekomstige werkgever – wil. En dat vind ik nou ongelofelijk.

Lezen
Gewoon even nakijken wat er precies wordt gevraagd. Hoe moeilijk kan het zijn?

Een gedachte over “EIGENLIJK ONGELOFELIJK

  1. Geachte heer Westphal,

    Wederom, zoals zo vaak met een glimlach dit stuk zitten lezen.
    Herkenbaar, ja… helaas wel.

    Waarom herkenbaar? Ik ben zoals velen met mij op zoek naar een nieuwe baan. Wij zijn met velen, net als de recruitment bureau’s. Sommige, waar u er zeker één van bent, omschrijven goed en duidelijk wat een functie inhoudt, en vragen dan ook om een steekhoudende motivatie, die dan ook nog eens aandacht krijgt.

    Is er, voor mij, onduidelijkheid bij de omschrijving bel ik het desbetreffende bureau op om wat meer te weten te komen.

    Na zo’n gesprek is het vaak: “Mail je CV maar door dan kijk ik er naar….”
    Ja, ik heb vaker dan eens de vraag gesteld: “Is mijn motivatie dan niet van belang?”
    Antwoord:”Daar hebben we het wel over als je CV aansluit bij de eisen van de opdrachtgever.”

    Het siert u dat u anders werkt. Oog hebt voor detail. Tussen de regels dóór leest. En vooral de mens achter de CV blijft bekijken. Zoals u zelf zegt al meer dan 25 jaar. Maar helaas is dat in de huidige wereld kennelijk niet gewoon.

    Passie….. Uitdaging… Mooie woorden. Maar geldt niet voor iedereen die een baan zoekt hetzelfde?

    Lekker bezig zijn met je vak. Gelukkig worden van de dingen die je doet. Dat is voor mij passie.. Dus ik zal het woord blijven gebruiken.

    U heeft mij vandaag weer een glimlach gebracht.
    Dankuwel!

    Like

Wat vindt u eigenlijk zelf? (Niet bedoeld voor sollicitaties.)

