DUBBELE SCORE 65-PLUSSERS

Medewerkers die doorwerken na hun pensioen zijn zeer betrokken bij de organisatie en zeer bevlogen met hun werk bezig. Dat signaleert Effectory op basis van recent, grootschalig onderzoek onder ruim 300.000 medewerkers in Nederland. Bijna 56% van deze leeftijdsgroep is “betrokken en bevlogen”.

Een vergelijking: van de groep 25-34 jarigen is 31% “betrokken en bevlogen”, dat is dus nog minder dan slechts één derde deel (!). Het gemiddelde van alle leeftijdsgroepen is 38%.

Wat is dat nou eigenlijk, “betrokken en bevlogen”? Guido Heezen, de directeur van Effectory, legt uit: “Betrokken en bevlogen medewerkers zijn innovatief, loyaal, creatief en klantgericht. Zij willen hun organisatie écht een stap verder helpen, en zetten zich hier optimaal voor in. Een betrokken en bevlogen medewerker is over het algemeen goud waard voor een organisatie”.

“Het ziet ernaar uit dat medewerkers die na hun 65e levensjaar doorwerken, hier in de meeste gevallen bewust voor kiezen en dit dan vol overgave doen. Een deel van de beroepsbevolking heeft geen keuze en moet nog door, hoewel zij daar eigenlijk geen energie meer voor hebben.”

Goed. Tot zover het internet, in dit geval de nieuwsbrief van P&OActueel. Maar dan te bedenken dat veertigers al als oud worden bestempeld door (doorgaans) de kinderen binnen HRM en de uitzend- en detacheringswereld. Inderdaad, er zit zo’n twintig jaar tussen die kinderen en die sollicitanten van middelbare leeftijd. En opnieuw weer twintig jaar tussen hen en die 65-plussers.

Ondertussen worden carrières gebroken, levens verwoest en met voortduring de verkeerde beslissingen genomen door en voor de verkeerde mensen. In ieder geval – op zeker – qua leeftijd.

Pff… Rustig, Ton. Rustig. Verbaas je slechts…

Dezer dagen wordt Janet Yellen de nieuwe hoogste baas van de FED. Zij is daarmee op financieel terrein de belangrijkste vrouw op aarde. Dit omaatje, ach gut, wordt deze zomer 68 jaar en is benoemd voor vier jaar.

HRM’ers, word een keer wakker! Leg je smartphone nu eens even aan de kant, denk een keer echt na, ga voor de spiegel staan en vraag je af welke beslissingen jullie organisatie nu wezenlijk verder hebben gebracht. En wie hebben die beslissingen dan genomen? Nou?

Succes
“innovatief, loyaal, creatief en klantgericht.”

Wat vindt u eigenlijk zelf? (Niet bedoeld voor sollicitaties.)

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s