SCHRIJF JE MOERSTAAL

OK, mijn bedrijfjes heten No Nonsense Consultancy en No Nonsense Mediation.

OK, ik ben op zoek naar kandidaten voor de functie van “Sales Director”.

Maar betekent dat dan, dat je je cv dus helemaal in steenkolenengels moet opstellen? Natuurlijk niet. De werkgever is gewoon hier om-de-hoek gevestigd, op de Brabantse zandgronden. Met een echte Eindhovenaar als DGA, met wie je in die job veel en intensief moet samenwerken. De cultuur is ook al Brabants. Doe maar gewoon, dan doe je doorgaans al gek genoeg… Gewoon heel hard werken, zonder veel babbels. En de markt is 100% Nederlands, met 0 export.

Dat kun je allemaal distilleren uit de vacature. En anders bel je even, toch? Dat heet communicatie, en dat is commercieel. Precies wat we zoeken!

Maar dan gaan bijna alle sollicitanten die op die vacature reageren, een vreselijk ingewikkelde cv opstellen in het Engels (dat ze amper beheersen). Dat wordt dus helemaal niks. Het is lachen en huilen tegelijk.

“Interim manager for a temporarly start-up.” Of: “communication skills are widely experieced”.

Huh?

En dat niet eenmaal, nee ik ontvang tientallen van dat soort reacties. Allemaal op tenminste “acedemic level”, en met “a current sellery van € 150.000,- + en een car”.

Mensen, doe toch gewoon. Gewoon ben je goed genoeg. Bij No Nonsense Consultancy, en vooral ook bij onze opdrachtgevers. Dus spreek, en vooral ook schrijf je moerstaal.

??????????????????????
En, wat is úw salarisverwachting?

2 gedachtes over “SCHRIJF JE MOERSTAAL

  1. Een mooi stukje tekst, waarbij ik me helemaal zou willen aansluiten. Zegt ook een hoop over de persoon Ton Westphal, zoals ik hem heb leren kennen. Ik ben zelf recentelijk bij hem op kantoor aan huis geweest en heb mede door zijn manier van aanpak, binnen zeer korte periode een nieuwe uitdaging gevonden. Het was de éénvoud (lees: duidelijkheid) van de tekst die mijn aandacht trok bij het opnieuw bekijken van een dagelijks via Monsterboard ontvangen email met mogelijke interessante vacatures.

    Normaliter verwijder ik het bericht na een sceptische blik te hebben geworpen op allerlei prachtig gekozen Engelse vaktechnische kretologie waar ik niet door geboeid raak. Nee, het was een REGELNEEF waar men naar op zoek was. Oh ja, wel met wat verhelderende krachttermen als commercieel en dynamisch, maar eindelijk iets waar ik wat mee kon. Zegt ook gelijk iets over mijn persoontje natuurlijk. Ironisch genoeg, kwam Ton in het eerste telefoongesprek met mij enigszins formeel over en raakten we in gesprek over wat nu eigenlijk “commercieel zijn” betekent.

    Al snel had ik door met iemand te maken te hebben, die zijn vragen zorgvuldig en duidelijk weet te stellen. Aan het einde van ons telefoongesprek de afspraak met Ton gemaakt mijn CV per email naar hem te versturen. Vervolgens kreeg ik – niet per ongeluk – op een zaterdag een telefoontje van Ton. Natuurlijk geheel onverwacht op zo’n dag, maar des te enthousiaster ik werd over een mogelijk vervolg. Hij gaf aan dat de procedure voor de betreffende vacature zich al in een gevorderd stadium zou bevinden, maar dat mijn CV met korte motivatie interessant genoeg was voor een uitnodiging op kantoor bij hem. Eénmaal bij hem in Valkenswaard werd ik door zijn vrouw Milia professioneel, maar vooral warm welkom geheten. Een bak koffie en ondertussen een intake (sorry voor dit haast hypocriet gekozen engelse woord 😉 ) middels een vragenformulier. En wat later het handenschudden met Ton. Helemaal geen formeel gedoe, maar in alle rust en van alle gemakken voorzien ging ik het gesprek aan. Ruim twee uur heeft het gesprek geduurd. Concreet gepraat over het verleden, het heden en de toekomst als het gaat om opleiding en arbeid. Maar vooral de laagdrempeligheid heeft mij geraakt en mij spontaan de weg naar een wellicht verbeterde toekomst gebracht. De uitnodiging bij het betreffende bedrijf volgde al de volgende dag via het inmiddels vertrouwde stemgeluid per telefoon.

    En zo geschiedde achtereenvolgens het eerste gesprek ten kantore van de werkgever, een online assessment (wederom excuus), een gesprek over dit assessment en een laatste gesprek met de werkgever. Weliswaar op de achtergrond, maar Ton is mij (lees: de kandidaat) nooit tussen de verschillende fases uit het oog verloren.

    De keuze van Ton mij op een zeker moment te benaderen, heeft bijgedragen aan het doorbreken van de cirkel. Gelukkig nooit werkeloos geraakt, maar ik stond voor mijn gevoel stil na 9 jaar dienstverband bij een bouwgerelateerd bedrijf. De recessie heeft ook bij mijn nog huidige werkgever zijn stempel gedrukt en maakt doorgroeien voor de komende periode onmogelijk. Maar met tussenkomst van NNC ben ik geholpen op een manier waar velen van zouden kunnen profiteren. Eerlijk is eerlijk, Ton kent vanuit zijn verleden als journalist natuurlijk de weg naar het stellen van vragen, maar het blijft uiteindelijk ook de mens in hem die het gevoel overbrengt en zaken weet in te schatten. Die specifieke eigenschappen zijn voor mij niet het kunstje wat hij weet te flikken, maar het terugbrengen van de passie die ik gaandeweg kwijt was geraakt. In die zin heb ik mijn match gevonden en is de korte maar zéér krachtige missie geslaagd.

    Tot slot wil ik nog over bovenstaand verhaal kwijt, dat ik me zou kunnen voorstellen dat de suggestie wordt gewekt dat ik beste vrienden met Ton ben geworden en op verzoek dit verhaal heb gedaan. Maar niets is minder waar; ik ben simpelweg een gelukkig mens (lees: gevoelsmens). Ton behoort overigens wel tot mijn familie, maar dat heeft alles met voetbalvoorkeur te maken 😉

    Lang verhaal kort; “Kein geloel, fussball spielen!”

    Wil Lagerwaard

    Like

    1. Dag Wil,

      Zoals je zegt, we zijn geen “vrienden”, maar mede dankzij jou is er wel al relatie opgebouwd. En een goede relatie leidt tot de mooiste dingen, zoals in dit geval een hele leuke baan!

      Dank voor je mooie woorden, ik word er een beetje verlegen van. Maar ik weet dat ze uit je hart komen en ik plaats ze natuurlijk graag. (En dat er gisteren is gewonnen van NAC, is ook al fijn..).

      Succes met je keuze en nogmaals zeer bedankt voor je vertrouwen!

      Like

Wat vindt u eigenlijk zelf? (Niet bedoeld voor sollicitaties.)

