BIJZONDERE REACTIE VAN EEN BIJZONDERE KANDIDAAT

“DYNAMISCHE REGELNEEF IN DE INDUSTRIE”

“Dat was de pakkende vacature die ik deze zomer tegen kwam voor een allround functie bij een productiebedrijf in de regio Eindhoven, gepubliceerd door No Nonsense Consultancy.

Ondanks de salarisindicatie die past bij een jonge hond, voelde ik mij geroepen om te reageren.
De functieomschrijving voelde als een maatpak en de uit te voeren taken leken een logisch vervolg op mijn kennis en kunde, daar ik reeds een aantal jaren ingezet was voor werkzaamheden op HTS niveau. De woon/werk afstand was voor mij geen belemmering.

Meestal vraag ik eerst telefonisch om informatie, maar deze keer heb ik mijn motivatie in een brief verwoord en, vergezeld van een cv direct via e-mail verstuurd.

Op 8 van de 11 sollicitaties krijg je direct een standaardafwijzing. Van 2 hoor of lees je niets meer als je zelf geen actie meer onderneemt. Van niet meer dan 1 krijg je een telefonische reactie. Vervelend? Ach, je raakt er aan gewend zodra je 15 tot 20 sollicitaties per week doet.

Maar deze keer is de reactie, een afwijzing, gek genoeg niet demotiverend maar verhelderend en zeer beleefd.

Welke recruiter geeft persoonlijk aandacht aan jou om uit te leggen, in wat voor kandidaat een opdrachtgever interesse heeft en in welke niet? Bovendien een compliment van NNC voor de inhoud van mijn brief, zodat ik eindelijk ook de bevestiging kreeg dat ik op de goede weg was.

Zoiets had ik nog niet eerder meegemaakt en heb de bijgaande afwijzing ingelijst en op mijn ‘werkkamertje’ aan de muur gehangen.”


 

Beste heer Damave,

Dank voor uw belangstelling. En natuurlijk ook voor uw uitstekende motivatie en goede brief.

Desondanks zijn er een aantal hobbels. Mijn opdrachtgever zoekt iemand in de buurt, idealiter met een HTS achtergrond. En natuurlijk is daar uw leeftijd.

Ik heb over dat aspect, cq misverstand nog niet zo lang geleden een drieluik van blogs geschreven. Even oud als u weet ik dat het allemaal vooroordelen zijn. Maar u en ik kunnen de wereld niet veranderen. Ik heb die strijd inmiddels opgegeven. Opdrachtgevers (overigens niet deze) zoeken dertigers. Punt. Een uitzondering wordt gemaakt voor een jonge veertiger, maar zestig? Ik word weggehoond, het is niet anders.

Ik vertrouw u hiermee naar behoren te hebben geïnformeerd.

Hartelijke groeten van

No Nonsense Consultancy BV,

Ton Westphal


 

“De positieve impact van deze extra aandacht straalde waarschijnlijk van mij af in een gesprek over een totaal andere functie – via een volgende professionele recruiter – bij een potentiële werkgever, waar ik tot mijn grote vreugde een aanstelling heb verkregen.

Hierbij wil ik Ton Westphal dan ook hartelijk bedanken voor de persoonlijke brief en de prettige gesprekken die hierop volgden.

Hartelijke groeten,

Roy Damave”

Vertrouwen
Nooit opgeven

Wat vindt u eigenlijk zelf? (Niet bedoeld voor sollicitaties.)

