VERSCHILLENDE BEHOEFTEN

Er doen nogal wat verhalen de ronde over zogenaamde “Millennials”, de huidige twintigers en begin dertigers die ook wel worden geëtiketteerd als “Generatie Y”, en in die zin verschillend zouden zijn van “Generatie X” of de babyboomers.

Dat valt allemaal wel mee, vindt ook de Harvard Business Review.

Mensen zijn mensen. Adam en Eva gingen destijds al de fout in, toch? En zoals de filosoof Hegel ook al een paar eeuwen geleden heeft vastgesteld: het enige dat we leren van de geschiedenis is, dat we er niets van leren… Mensen vertonen dus menselijk gedrag. Dat geldt zelfs voor Millennials :-).

Natuurlijk, er is een groot verschil in kennis, gebruik en beleving van ICT. Maar dat is meer een maatschappelijk fenomeen, en minder persoonsgebonden, vinden wij bij NNC. Dat is net zoiets als opvoeding, scholing en vorming. Dat verandert ook allemaal gaandeweg de tijd. Maar dat is wel van invloed op het gedrag dat we zien en ervaren.

GEEN GENERATIEKLOOF

Peter Cappelli, professor of Management op The Wharton School, heeft verschillende onderzoeken naast elkaar gezet. Hij concludeert dat er geen daadwerkelijke “generatiekloof” is (maar wel een imaginaire). Een andere knappe kop, hoogleraar in de psychologie Jean Twenge (San Diego State University), vergeleek gegevens van twintigers die opgroeiden in de jaren ’60 en ’70 met de twintigers van nu. Zij constateerde weliswaar wat verschillen in houding ten opzichte van werk, maar die waren klein. In ieder geval zagen die er niet uit als het ravijn waar sommigen het nu over hebben.

Zingeving, dat is nu echt iets dat Millennials zoeken. Wordt links en rechts beweerd. Maar ook dat is nonsens. Volgens Twenge zijn zij helemaal niet altruïstischer dan hun voorgangers. Nog sterker, die Millennials blijken zelfs iets minder de nadruk te leggen op “een baan die je de mogelijkheid geeft om anderen te helpen” dan Babyboomers deden op dezelfde leeftijd. Zo geven Millennials ook minder aan goede doelen, zijn zij minder empathisch en hoeven ze ook zeker niet zo nodig bij een ‘sociaal betrokken’ organisatie te werken. Zo, dat is dus weer zo’n grotesk misverstand dat bij deze uit de wereld wordt geholpen. Millennials hebben in zijn algemeenheid wel iets meer zelfvertrouwen en daarom op voorhand wat hogere verwachtingen ten aanzien van onderwijs en werk.

Nog een stelling: “Werk en privé moeten meer in evenwicht zijn.” Dát is wel een beetje waar.

Twenge constateert een toenemende aandacht voor de werk-privébalans. Jongere generaties waarderen vrije tijd meer dan ouderen. Cappelli brengt daar tegenin dat het kleine verschillen zijn. Er wordt teveel nadruk op gelegd nu. Jongeren zijn nu eenmaal altijd meer geïnteresseerd in wat er allemaal te doen is buiten werktijd.

AFWIJKEND GEDRAG

Tot besluit: het managen van medewerkers op basis van vooral leeftijd is niet goed. Er moet juist ook gekeken worden naar sekse, afkomst en achtergrond, aldus Cappelli. “Natuurlijk gedragen jongeren zich anders dan ouderen. Dat moet je als manager in je achterhoofd houden. Maar afwijkend gedrag kan mogelijk ook verklaard worden door geslacht of afkomst.”

Die zit.

Hij vult dat nog aan met de vaststelling, dat organisaties niet alleen jonge(re) medewerkers moeten proberen te zoeken en te binden. Professionele teams die worden opgebouwd rond een leeftijdmix presteren beter. Waarom? Er is minder competitie en meer competentie. En de wil om elkaar te helpen is veel groter. Verschillende leeftijden binnen je club pleit dus voor het zogenoemde “cafetariamodel” qua beloning: mensen hebben verschillende behoeften op verschillende momenten in hun leven.

Filosoferen
Je kunt er op afstuderen. Maar mensen blijven mensen, met al hun talenten, valkuilen, lusten en lasten. Er verandert ‘au fond’ dus niet zoveel.

 

Wat vindt u eigenlijk zelf? (Niet bedoeld voor sollicitaties.)

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s