IS TALENT VOLDOENDE?

Talent management is één van de belangrijkste HR-thema’s van 2015. Maar met deze drie aannames gaat HR de mist in, aldus het vakblad PWDeGids.

Het concept van talent management lijkt vrij eenvoudig. Als getalenteerde medewerkers zo veel beter presteren dan ‘gewone’ medewerkers, hoeven organisaties ‘slechts’ die talenten aan te trekken of te ontwikkelen. Daarnaast moeten HR en leidinggevenden ervoor zorgen dat de talentvolle medewerkers blijven. Tot besluit moet de organisatie zorgen dat de talentpijplijn gevuld blijft voor de toekomst.

Was alles in het leven maar zo simpel. Want in het Britse vakblad HR Magazine vertelt Rob Briner dat het succes van een organisatie lang niet altijd afhangt van het aantal talenten. Nu is Briner niet van de straat. Deze hoogleraar organisatiepsychologie aan de Universiteit van Bath, is vorig jaar uitgeroepen tot de derde meest invloedrijke HR-denker van Groot-Brittannië. En hij onderscheidt drie foute aannames.

1. ‘Talent kun je herkennen’

Dat is dus al grote onzin. Een ‘senior executive’ mag bijvoorbeeld een prachtige staat van dienst hebben, maar hoeveel van die successen kunnen worden toegewezen aan zijn of haar persoonlijke capaciteiten? Of: een junior blinkt misschien uit op bepaalde gebieden, maar wat zegt dat over de toekomst, onder vaak sterk wijzigende omstandigheden?

2. ‘De beste organisaties hebben de beste mensen’

Dat gaat zeker niet 1-op-1 op. Het idee dat de beste organisaties de beste mensen hebben, blijft bij Briner dus niet overeind. Succes hangt af van vele factoren, niet in het minst het hebben van goede systemen en soepele bedrijfsprocessen. Talentvolle medewerkers mogen en kunnen daar aan bijdragen, maar doorgaans worden deze ‘sterspelers’ overgewaardeerd op dit punt.

3. ‘Met talent management trekken we de meest talentvolle mensen aan’

Waarom geven we iemand die “goed genoeg” is, toch vaak een onvoldoende? We stoppen te veel tijd en veel te veel energie in het aantrekken en ontwikkelen van alleen maar talenten, want het hebben van meer capaciteiten maakt binnen organisaties slechts relatief weinig verschil, aldus Briner.

Het aantrekken van de juiste m/v op de juiste plaats is dus nog niet zo eenvoudig. En dat is al helemaal geen kwestie van het matchen van cv’s. Doe dat uw organisatie niet aan.

In balans
De samenstelling van het team maakt doorgaans het verschil. Dat is passen meten, het vinden van de juiste balans, in plaats van “trial and error”.

 

Wat vindt u eigenlijk zelf? (Niet bedoeld voor sollicitaties.)

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s