GEEN RUIMTE VOOR EIGEN MENING

Gisteren kwam er bij Ton Westphal een bericht voorbij uit de NRC. De schrijver is filosoof Coen Simon, en het is een zelden eerder gelezen verheldering van wat er op het terrein van ‘social media’, en meer in het bijzonder Twitter aan de hand is.

Het stuk legt in relatief zeer kort bestek uit waarom we, of beter gezegd: ze, doen wat ze doen. Van ongedierte dat verdelgd moet worden tot ‘dobbernegers’. Mensen denken niet meer, ze reageren slechts. En dan ook nog bijna uitsluitend vanuit de onderbuik.

OK, u heeft een punt als u zegt dat dat van alle tijden is. Maar in deze mate? Voor de overgrote meerderheid?

“Technologie, en in het bijzonder die van de sociale media, heeft ook invloed op de inhoud van onze publieke mening: the medium is the message.”

En dan komt-ie, daar vinden we bij NNC ook de parallel met veel ontwikkelingen binnen werving en selectie: “De Duitse filosoof Jürgen Habermas wees er in 1981 al op dat het vrije woord en de redelijkheid van het debat onder druk komen te staan als de communicatiemiddelen de deelnemer te weinig de ruimte geven om op eigen houtje zijn mening te kunnen onderbouwen (op feiten), rechtvaardigen (op normen) en verantwoorden (op persoonlijke beleving)”.

The medium is the message.

Meteen reageren op een vacature bijvoorbeeld, zonder eerst eens even na te denken. Slaap er een nachtje over, laat het even bezinken. Het gaat om je carrière, het kunnen betalen van je hypotheek, het onderhouden van je gezin… Oftewel: je toekomst.

Of aan de andere kant (letterlijk, in dit geval) meteen reageren op een Curriculum Vitae. Dát is niks, of: die moeten we hebben. Zonder goed gesprek afwijzen en zonder analyse aantrekken. En dan gaat het om de groei van je bedrijf, het versterken van de organisatie, het verbeteren van resultaat.

Inderdaad, mensen lijken alleen nog maar te kunnen reageren. Eendimensionaal. Dat heet technologie. Het denken (zelf doen) is uitgebannen. Geen tijd voor.

Lees dat stuk van Coen Simon hier maar eens na, die ook nog een mooie illustratie in huis heeft inzake het begrip “gratuit”. Inderdaad, dat staat lijnrecht tegenover “authentiek”. En dat laatste is dus zo schaars, online.

The medium is the message
The medium is the message.

Wat vindt u eigenlijk zelf? (Niet bedoeld voor sollicitaties.)

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s