UITPUTTING, ANGSTEN EN ERGER

Vacaturesite Stepstone komt met een verhaal over de noodzaak van een goede nachtrust. Dat weten we natuurlijk allemaal al lang, alleen zijn de gevolgen van slaapgebrek ernstiger dan dat je wellicht zou denken.

Ton Westphal heeft hier geen last van. In zijn Relatiekring weet men dat hij een nachtmens is, en werkt van ongeveer 12.00 uur ’s middags tot ergens tussen 02.00 en 04. 00 uur ’s nachts. Nee, niet altijd aan één stuk door :-). Typerend was een mailtje van vanochtend, van zo’n goede Relatie. Dat begon met “Goedemiddag Ton”, terwijl het nog voor elven was. Hoezo, weten wat je aan elkaar hebt?

Maar nu terug naar Stepstone. Daar laat men de Britse onderzoeker en slaapexpert Paul Kelley aan het woord. Hij constateert dat we een samenleving hebben opgebouwd van chronisch vermoeide mensen. Dat komt omdat ons school- en werkritme loopt van 09.00 tot ongeveer 17.00 uur. Maar… ons natuurlijke slaappatroon ziet er heel anders uit. En dat heeft gevolgen voor onze gezondheid en onze productiviteit.

Oorzaak is melatonine, een stofje dat ons natuurlijke slaap- en waakritme regelt. Zolang dat hormoon in een bepaalde concentratie aanwezig is in je bloed, blijf je slapen. Tenzij je kunstmatig gewekt wordt – bijvoorbeeld door een wekker – maar in dat geval ben je dus nooit honderd procent uitgeslapen.

Kinderen van een jaar of 10 jaar zijn pas echt ‘wakker’ vanaf 08.30 uur. Als je een paar jaar ouder wordt, verschuift die tijd zelfs naar ongeveer 11.00 uur! Nog een paar jaar verder, dan trekt dat weer een beetje bij. Volgens Kelly zouden werknemers tot 55 jaar daarom moeten beginnen met werken om 10.00 uur, en niet om 08.30 of 09.00 uur zoals nu meestal het geval is.

Maar nu komt het. Door systematisch te vroeg op te staan, brengen we onze mentale en fysieke gezondheid in gevaar. Een slaaptekort heeft volgens verschillende onderzoeken namelijk gevolgen voor

  • je prestaties,
  • je concentratie en
  • je langetermijngeheugen.
  • Ook zou het aanleiding geven tot drug- en alcoholgebruik.
  • En alsof dat allemaal nog niet genoeg is, kan slaaptekort leiden tot uitputting, angsten, frustraties, woede, impulsief gedrag, gewichtstoename, risicogedrag, hoge bloeddruk, een verzwakt immuunsysteem, stress en andere mentale aandoeningen.

Ook goedemorgen, is hier dus wel heel toepasselijk.

Door simpelweg een uurtje later naar je werk te gaan, en die tijd bijvoorbeeld op het eind van de dag in te halen, zouden we volgens dit onderzoek dus veel problemen kunnen voorkomen. Ton Westphal zegt: snel regelen.

Slangenkop
Slaapgebrek kan leiden tot de gekste dingen. In alle ernst: zorg goed voor uzelf (en voor uw medewerkers).

Wat vindt u eigenlijk zelf? (Niet bedoeld voor sollicitaties.)

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s