SERIE 1/6: VOORBEREIDING I

Auteur: Ton Westphal.

Bij het opruimen van een paar bakjes op mijn bureau – u kent dat wel – kwam ik helemaal onderop de uitwerking tegen van mijn lezing van, nee, toeval bestaat echt niet, bijna op de kop af zeven jaar geleden (18 mei 2009). Dat was voor een E-lumni bijeenkomst op Fontys Hogescholen in Eindhoven. Een groep HTS’ers uit de brede Elektrotechniek. Ik heb nog steeds contact met enkelen van hen, maar dat terzijde.

Wat ik las vind ik nog dermate actueel, dat ik die hele lezing hier in zes delen op de site van No Nonsense Consultancy zal zetten.

Het onderwerp sprak toen, en spreekt nog steeds, voor zichzelf: CARRIERE MAKEN IN DE 21STE EEUW.

De dagvoorzitter had er een mooie aankondiging voor verzonnen:

“Wil jij het woord ‘crisis’ ook niet meer horen, wil jij eigenlijk gewoon doorgroeien of starten in een baan met perspectief? Oftewel, carrière (blijven) maken ondanks moeilijker tijden?”.


Wie wil er geen carrière maken, als leden van een exclusieve groep afstudeerders? Ieder op zijn of haar eigen manier. Bovendien zijn de vragen die worden opgeroepen in de aankondiging, minder ingewikkeld te beantwoorden dan dat je zou denken. Jobhunting is veel eenvoudiger dan headhunting. Enkele belangrijke aspecten wil ik toelichten:

1. Voorbereiding I;
2. Voorbereiding II;
3. Voorbereiding III;
4. Kritisch zijn en kritisch blijven;
5. Employability;
6. Het belang van Relaties.

Zes punten, een mooi en even getal. Om er maar geen zeven van te hoeven maken.

Hoezo? Ooit gehoord van “The seven year itch”? Een film uit de vijftiger jaren van de vorige eeuw, met de fameuze Billy Wilder als regisseur. En inclusief Marilyn Monroe. Maar ter zake.

Zeven (jaar) is met recht een magisch getal, heeft helemaal niets met zweverig gedrag of dubieuze sterrenwichelarij te maken. Met beide benen op de grond, kunnen we echter amper voorbijgaan aan die specifieke tijdsspanne. In carrières, want daar hebben we het hier over. Maar ook in relaties die nog veel meer privé zijn. Belangrijke gebeurtenissen op een tijdlijn in een mensenleven, vaak zijn die deelbaar door 7. Ik kom dat verschijnsel te vaak tegen om daar niet even bij stil te staan.

Kandidaten die melden dat ze weg willen, na 14 of 21 jaar bij de baas. Soms ook nog na 28 jaar. Op mijn vraag waarom, want ze hebben toch niet voor niets al die jaren daar gewerkt, komt dan steevast een antwoord in de trant van “er knaagt wat, ik weet niet precies wat, maar wél dat ik iets anders wil. Iets moet eigenlijk, van mezelf. Want ze houden me daar graag. Maar ik wil toch een keer een andere weg inslaan”. Dan weet ik het al.

Volg altijd je hart, en durf je dromen te leven.

1. Voorbereiding I

  1. 1. Wat wil ik gaan doen?
    2. Wat voor soort werk?
    3. Producten of diensten?
    4. Productie of groothandel?
    5. Technisch of commercieel?
    6. Leidinggevend of solistisch?
    7. Grote organisatie (wat is groot?) of liever kleinschalig?
    8. Met of zonder collega’s?
    9. Internationale focus of liever lekker Hollands?
    10. Ben ik bereid om te verhuizen?
    11. Wat is de rol van de beloning (salaris?)?
    12. Heb ik rond de 11 punten hierboven genoemd nog bijzondere wensen?

Dit zijn zomaar 12 vragen die standaard gesteld moeten worden, staande voor de spiegel, voordat je je überhaupt op de arbeidsmarkt wilt gaan bewegen. Er zijn er nog wel 12 te bedenken, als je een beetje je best doet. Deze lijken mij in ieder geval zo op het oog allemaal zeer vanzelfsprekend, maar als ik die vragen stel aan de gemiddelde kandidaat komt men toch doorgaans niet veel verder dan “graag met mensen omgaan”, “een nieuwe uitdaging” of “leuke collega’s”.

Ik moet je teleurstellen: daar kun je niets mee. Oftewel: geklets in de ruimte. Maar het is wel letterlijk en figuurlijk hoofdstuk 1. Maar wat maakt het uit, het gaat toch alleen maar om je carrière…

Focussen!, verdorie.

 

Voorbereiding

Wat vindt u eigenlijk zelf? (Niet bedoeld voor sollicitaties.)

