SERIE 6/6: HET BELANG VAN RELATIES

Slotaflevering van een korte serie over jobhunting. Oftewel: hoe zorg je dat je een baan vindt of krijgt die écht bij je past?


Het belang van Relaties.

Inderdaad, met een hoofdletter R.

Als je van een bedrijf een afschrijving krijgt na je sollicitatie, bewaar de naam van je contactpersoon. En bel hem of haar na een half jaar, of wanneer het je zo uitkomt, gerust nog eens op. Hoe gaat het? Goede keus gemaakt destijds? Hoe ziet de markt eruit? Is er veel veranderd? Heeft de organisatie je gegevens nog, of zou het verstandig zijn om een nieuwe cv op te sturen? Je hebt inmiddels al weer veel bijgeleerd, en hebt wat bijzondere ervaringen opgedaan….

Is dat gek? Ja en nee. Niemand doet het, dus zou het “gek” moeten zijn. Maar iedereen zegt toch dat je je moet onderscheiden? Dat eenheidsworst niet smaakt? Nou dan! Je bent heel actief en zorgvuldig bezig met je netwerk. Kijk, dat horen we nou wel weer graag. En dus is het helemaal niet zo “gek”.

Scheid het kaf van het koren; weet met wie je zaken doet en voor welke organisatie je wil werken (zie Voorbereiding II). Zorg er vervolgens voor dat je in beeld blijft, op een goede manier. Vraag desnoods wat je daarvoor eventueel moet doen, wat ze aan de andere kant van jou verwachten. Maar wees proactief.

Ik voer soms vergaande gesprekken met kandidaten. Over van alles en nog wat. Je zit zomaar anderhalf uur te luisteren. Niet iedere kandidaat wordt geplaatst. Dus nieuwe rondes, nieuwe kansen. Dan komt na soms maar enkele maanden zo’n kans voorbij, en stuurt diezelfde kandidaat een sollicitatie met de meest lullige aanhef/tenaamstelling die er is: “Geachte heer/mevrouw”. Dan word ik misselijk. Je belt op. Huh, op gesprek geweest… Wie, ik? Hoezo, wanneer dan? Welke baan, waar ging dat toen over….?

De waan van de dag en de diepgang van een watervlo.

Zorg dat jij er anders “in” zit.

Relaties kunnen je zó goed helpen. Bij nacht en ontij, bij vragen en problemen, bij geluk en ongeluk. Al die sociale netwerken op het internet zijn in principe prima, maar ik heb het idee dat “wij” dat in Nederland nog onvoldoende doorhebben. We snappen ze niet en gebruiken ze (dus) verkeerd. We denken in dat verband eerder aan zaken als ‘leuk’ en ‘gezelligheid’ en veel te vaak gaat het letterlijk nergens over. Veel stof, weinig wol.

En denk ook eens aan de wederkerigheid. Als ik iets voor hem doe, doet hij straks ook iets voor mij. “That’s where friends are for”, ook zakelijke vrienden. Kun jij vriendjes maken, vriendjes worden en vriendjes blijven? Want:

“De enige plaats waar succes eerder komt dan werk, is in het woordenboek”.

VIDAL SASSOON (1928)

Onderscheidend vermogen
Waar kijk je naar in dit plaatje? Wat vind je leuker? Zwartgrijs of kleur? Hoeveel kleur heb je zelf, als sollicitant? En als bedrijf, op zoek naar de beste mensen?

Wat vindt u eigenlijk zelf? (Niet bedoeld voor sollicitaties.)

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s