MEDIATION VAAK HET BESTE

De uit de as herrezen vacaturesite Stepstone komt met enkele puntjes die ertoe kunnen bijdragen dat een conflict op de werkvloer niet escaleert. Beter is nog het voorkomen van problemen met je collega’s. Als mediator staan we hier helemaal achter.

Durf te communiceren. Vaak hebben mensen altijd en overal een grote mond, maar zodra het ‘direct’ wordt, deinzen ze terug. Juist als collega’s ‘onder elkaar’ moet je weten wat er speelt. Maak dan van je hart geen moordkuil. Oprechte, eerlijke en persoonlijke communicatie werpt altijd zijn vruchten af.

Enkele tips:

  • Lukt het echt niet om met je collega te praten, schakel dan eventueel je manager in om aan het gesprek deel te nemen. Aarzel niet om een derde persoon bij het gesprek te betrekken. Verzoek eventueel om een mediator in te schakelen. Ieder conflict kost tijd, geld, energie en motivatie.
  • Eventueel kun je een probleem in je team ook tijdens een teamvergadering bespreken met al je collega’s. Door het te veralgemenen voorkom je een directe confrontatie met een collega waar je een minder goede band mee hebt.
  • Hou er altijd rekening mee dat er in een conflict twee betrokken partijen zijn. Je kunt dus niet alle schuld bij de ander neerleggen. Denk eens goed na over wat jouw aandeel in het conflict is. Misschien besef je dan hoe je het probleem kunt oplossen.
  • Heb je een conflict met een collega dat maar niet lijkt te kunnen worden opgelost? Praat er dan niet over met collega’s van andere afdelingen. Hou het (intern) liever voor jezelf en blijf discreet. Door anderen te betrekken, maak je het probleem misschien nog erger dan het is. Haal er in overleg met je manager liever een mediator bij.
  • Ook al heb je een conflict met iemand, blijf op je woorden letten. Je bevindt je in een professionele context, je stem verheffen is dan echt not done. Denk voor het gesprek goed na over wat je allemaal wil zeggen en formuleer je gedachten op een rustige manier.
  • Heb je een conflict kunnen uitpraten en ben je tot een compromis gekomen? Zoek dan een manier om dergelijke conflicten in de toekomst te vermijden. Let bijvoorbeeld op de manier waarop je de persoon in kwestie in de toekomst aanspreekt of onderzoek wat het onprettige gevoel van de andere persoon veroorzaakte.
Denk aan de juiste volgorde. Het verschil is vaak heel groot 🙂

Wat vindt u eigenlijk zelf? (Niet bedoeld voor sollicitaties.)

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s