samen-koffiedrinken

ZORG, AANDACHT EN KWALITEIT

No Nonsense Consultancy huivert van de nieuwsbrief Werf& die vandaag binnenkomt. Het is een vakmedium over werving en selectie, dat tegenwoordig door alles en iedereen gemakshalve recruiting wordt genoemd. Maar de verschillen zijn groot, zo blijkt maar weer uit deze uitkomsten van kennelijk serieus onderzoek waarover Werf& publiceert. Wij durven het niet te geloven, kandidaten geen bericht sturen. Of het salaris verzwijgen. Of domweg niet luisteren…

Maar het gebeurt, veel te veel en overal.

Huivert u mee?

Liefst 50.000 respondenten in dit onderzoek lieten weten méér informatie te willen over de hoogte van het salaris. ‘Stel je eens een winkel voor waar je geen informatie geeft over de prijs van een product. Daar koopt toch ook niemand?’

 

Elk contact dat we hebben met een kandidaat kan daar een signaal over uitzenden, vaak zelfs onbewust. Het is wel erg van belang om er op te letten. Het gevoel of we al dan niet fair behandeld worden, is namelijk meer dan wat ook van invloed op hoe we een ervaring beoordelen. En we denken misschien vaak dat we alle kandidaten fair behandelen, maar vragen we het die kandidaten ook?’

 

Er is overigens vrij eenvoudig iets aan te doen. ‘Het blijkt dat kandidaten vaak vinden dat het proces unfair is, als ze het gevoel hebben dat ze niet al hun vaardigheden, kennis en ervaring hebben kunnen presenteren. Wat je daarom kunt doen is aan het eind van het sollicitatiegesprek vragen of een kandidaat nog iets wil toevoegen. Vraag gewoon: wat hebben we je niet gevraagd over je kennis, kunde en ervaring dat belangrijk is voor ons om te weten? Dat alleen al blijkt een grote invloed te hebben op hoe sollicitanten je proces beoordelen.’

 

Kunnen luisteren naar je kandidaten is cruciaal. Wil je hen een goede ervaring geven, dan moet je niet alleen feedback geven, maar dat ook aan hen vrágen. Helaas gebeurt dat in de praktijk niet altijd, blijkt uit onderzoek. ‘Op de vraag of bedrijven luisterden naar hun opmerkingen over het sollicitatieproces, antwoordde 60 procent van de kandidaten ontkennend. En de processen van de bedrijven die wél luisterden, worden significant hoger gewaardeerd.’

 

Het laatste, maar zeker niet minst belangrijke punt: blijf communiceren. En niet alleen met de kandidaten die dóórgaan. ‘Als de vacature vervuld is, vertel het aan iedereen die in het proces heeft meegedaan. Je denkt misschien dat zoiets logisch is, maar toch gebeurt het in de praktijk zelden. Terwijl uit onze data duidelijk blijkt dat je hoger gewaardeerd wordt als je hierover helder communiceert.’

Tot besluit wordt gesteld dat het over drie jaar zeer ongebruikelijk zal zijn, om meer dan vijf minuten te doen over het invullen van een sollicitatie. Organisaties die meer tijd vragen, zullen daardoor (goede) kandidaten verliezen.

Dat staat haaks op de visie van NNC: als een kandidaat geen moeite wil doen voor het stellen van zijn of haar unieke kandidatuur, dan hoeven we ze niet. Dat draait niet om minuten, maar om zorg, aandacht en kwaliteit. Aan beide kanten van de tafel.

samen-koffiedrinken
Het wordt misschien saai, en we vallen waarschijnlijk in herhaling. Maar koffiedrinken vinden we echt zoveel belangrijker dan snel, snel, snel en online.

Wat vindt u eigenlijk zelf? (Niet bedoeld voor sollicitaties.)

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s