SLIM, OF HARDE WERKER?

Frank van Marwijk schrijft regelmatig voor Managers Online. Niet iedere keer is dat interessant, of helemaal helder. Maar dat geldt voor meer zaken om ons heen. Hoe dan ook, ik heb een stukje uit zijn bijdrage “Complimenten die het meest motiveren” voor u geselecteerd dat mij wel trof, eerlijk gezegd. Bovendien, 1 maart geldt als de Nationale Complimentendag. Wist ú dat? Dan hebben we dus beiden weer wat geleerd… Voor volgend jaar in de agenda. Doet het altijd goed op de werkvloer. Maar dan moet je wel begrijpen dat complimenten ook verkeerd kunnen zijn, of helemaal verkeerd kunnen uitpakken. Daar gaat dit stukje over.

Volgens dr. Carol Dweck, professor psychologie aan Stanford, is er verschil tussen talent en inzet. Mensen kunnen volgens Dweck verschillende mindsets hebben: een vaste mindset of een groei mindset. Mensen met een vaste mindset veronderstellen dat individuele kenmerken zoals intelligentie en vaardigheid stabiel zijn. Volgens deze mensen zijn deze kenmerken aangeboren of op jonge leeftijd aangeleerd.

Mensen met en groei mindset daarentegen, gaan ervan uit dat individuele kernmerken kneedbaar zijn, wat veronderstelt dat mensen kunnen leren en veranderen. Dat betekent dat ze er van uitgaan dat hun gedrag zich kan ontwikkelen in de tijd. Bij deze mindset past de gedachte van een leven lang leren.

Welk uitgangspunt of welke mindset iemand heeft, heeft effect op het geloof in eigen kunnen en de eigen motivatie. Mensen met een vaste mindset zien uitdagingen en succesvolle anderen als bedreigingen, en richten zich daarom op het onder controle houden van negatieve gevoelens het beschermen van hun zelfvertrouwen. Ze gaan uitdagingen uit de weg omdat falen erop zou wijzen dat ze dom of onkundig zijn.

Mensen met een groei mindset zien uitdagingen juist als een manier om te groeien en zich te ontwikkelen. Zij evalueren de ervaringen van succesvolle anderen als een rijkdom aan informatie om hun eigen vaardigheden te ontwikkelen.

Dweck deed onderzoek naar het effect van complimenten op de manier waarop studenten zichzelf zien. Wanneer studenten werden geprezen voor hun intelligentie, bleken ze een vaste mindset te ontwikkelen. Dit zorgde ervoor dat ze uitdagingen gingen vermijden en zich kwetsbaar opstelden. Bij tegenslagen verminderde hun zelfvertrouwen. Hun prestatie en het plezier in hun werk daalde.

Als studenten daarentegen werden geprezen voor hun inspanningen of strategieën (het proces), ontwikkelden ze een groei mindset. Ze waren enthousiaster over het leren en toonden zich veerkrachtig tijdens de confrontatie met tegenslagen. Het prijzen van inspanningen moedigde studenten aan om hun leerresultaten toe te schrijven aan hun inzet, wat een interne en controleerbare factor is. Dit brengt de boodschap over dat ze een lastige situatie kunnen verhelpen en dat ze in controle van hun leerproces zijn.

Met andere woorden: als je mensen in bepaalde bewoordingen vertelt dat ze toch o zo slim zijn, dan gaan ze relatief gemakkelijk achterover leunen. Als het dan natuurlijk een keer fout gaat, verliezen ze hun vertrouwen. Ze gaan twijfelen. Dan kun je dus beter harde werkers hebben (de groei mindset), maar die conclusie is van mijzelf.

groeien
Groeien, steeds een beetje beter, levert misschien meer op dan vertrouwen op je talent (omdat je zo slim bent).

Wat vindt u eigenlijk zelf? (Niet bedoeld voor sollicitaties.)

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s