SCHERMMENSEN

Alles online. Is goed voor je. Lekker snel.

Om vacatures te publiceren en om daarop een eerste reactie als kandidaat te versturen: niets mis mee. Maar vervolgens draait het om communicatie. En dat zijn ‘we’ echt helemaal verleerd. Althans in overgrote meerderheid. En vooral: de twintigers en sommige dertigers onder ons. Maar die beheersen wel ‘de dynamische arbeidsmarkt’.

Als je om je heen kijkt, dan zie je dat die mensen (slechts) aan hun mobieltje hangen. Geen oog voor de wereld, voor de anderen en de situaties om hen heen. Alleen aandacht voor dat k#$-schermpje. Ton Westphal blogt daar af en toe over, heel persoonlijk. Maar dit is een zakelijk verhaal, op een zakelijk bedoelde site.

Eigenlijk weet iedereen het al lang. Die schermmensen zijn hartstikke verslaafd. Maar het weekblad Elsevier komt met een stuk waaruit blijkt dat het nog erger is dan wat we – weldenkende mensen die af en toe ook een beetje afstand kunnen nemen – met z’n allen al vreesden:

  • vorig jaar had één op de zeven werknemers burn-outklachten. En:
  • werknemers in de leeftijd van 25 tot 29 jaar zijn oververtegenwoordigd.
  • Dat is dus praktisch 15% van uw complete personeelsbestand. Heeft u honderd mensen in dienst, dan lopen er dus vijftien op (of over) die rode rand. Bent u een qua grootte gemiddelde organisatie in het mkb, laten we zeggen met dertig personeelsleden, dan zijn er dus vijf ziek of bijna ziek van de stress. Dat schiet lekker op.
  • Vorig jaar zat een werknemer met een burn-out volgens verzuimbegeleider ArboNed gemiddeld 216 dagen thuis. Dat is dus veel langer dan een half jaar. Tel uit je verlies.
Neem je leven in eigen hand. Want teveel mensen/collega’s/vrienden roepen maar wat.

Burn-out is heel wat anders dan een depressie. In het eerste geval heb je nergens meer energie voor. Bij een depressie heb je nergens meer zin in.

En de oorzaak is grotendeels (ook) volgens de kenners: social media en de schermenverslaafdheid. Ook: die jongeren zijn ergens voor opgeleid waar het bedrijfsleven vaak helemaal niet op zit te wachten. Dat helpt dus ook al niet.

Er komt nog meer naar voren. We hebben onze kinderen, dat zijn dus die twintigers en dertigers van nu, te veel en te vaak gepamperd. Er wordt dan ook gesproken over de achterbankgeneratie. We brengen je wel even naar school, naar je sport en naar je avondje uit. En we komen je ook wel weer halen, hoor. Verwend tot op het bot, afgeschermd van tegenslag en voor letterlijk en figuurlijk slecht weer.

ALLES WETEN/NIKS KUNNEN

Dan begin je in je eerste baan, en blijk je het verre van goed te doen. Je weet misschien wel alles, denk je vooral ook zelf, maar je kunt niks. Je bent dus helemaal niet zo perfect als dat iedereen in je vertrouwde omgeving altijd heeft geroepen. Nou, dan heb je de poppen aan het dansen. De eerste baas die daar wat van zegt, kan het wel schudden…

Dus gaan ze op zoek naar een andere job (waar ze waarschijnlijk hetzelfde vinden en vooral: zeggen). Zo ontstaan ook al die jobhopperige cv’s die tegenwoordig de norm zijn.

Ai, het echte leven valt dus helemaal niet mee.

Ondertussen “slipt de GGZ dicht”.

De slachtoffers die thuis zitten, komen met de bekende verhalen. Lekker borrelen met elkaar, je mag en je kunt niks overslaan. Kijken naar anderen, dat gebeurt dus bijna uitsluitend nog virtueel, in plaats van naar jezelf. Of je ziet wat je collega’s allemaal doen, en je vindt dat je dat dus ook ‘allemaal’ moet doen. Het bekende kuddegedrag. Voorbij gaan aan signalen die je eigen lichaam je ruimschoots geeft. En maar appen, en maar facebooken. Oh ja, je MOET natuurlijk ook alles op Netflix blijven volgen. Dat heet dan zeker “netflixen”.

Daar word je dus gek van. Letterlijk, zullen we hier maar even zeggen.

Diezelfde kenners, medisch specialisten, hebben, kort door de bocht, een simpele oplossing: gooi je mobiel gewoon weg.

 

 

Wat vindt u eigenlijk zelf? (Niet bedoeld voor sollicitaties.)

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s