VERANDERING OF VERNIEUWING?

Het vak rond werving en selectie is heel erg in beweging. Staat het dan ook onder druk? Ton Westphal denkt van niet. ‘Anders’ hoeft niet verouderd te betekenen, of achterhaald. Het is maar waar je de accenten legt, en waarmee je succes boekt. En succes binnen het hele proces van recruitment betekent niet de invulling van een vacature, maar de beantwoording van de vraag of kandidaat en organisatie over twee of drie jaar nog altijd blij zijn met elkaar.

Wat steeds meer wordt losgelaten is de menselijke component. Personen selecteren geen personen, maar elektronische systemen bepalen wie je nieuwe collega wordt. Bij No Nonsense Consultancy geloven we daar trouwens niet in. Jazeker, het is een trend die niet is te stoppen en iedereen loopt er achter aan, maar dat wil nog niet zeggen dat wij ook mee zullen gaan. Misschien “moeten” we wel, en toch doen we het niet. Want wij geloven er niet in, althans niet in succes en houdbaarheid op langere termijn. Dat ervaren we hier dus niet als ‘druk’. Dan maar niet, zo zitten we er bij NNC in.

Overigens, veel van onze “oude” visie komen we op de meest trendy en professionele vak-websites nog altijd tegen. Maar dan wordt het gebracht als innovatief, en noodzakelijke input. Er was een tijd dat we dat “oude wijn in nieuwe zakken” noemden. Want dat is precies wat het is.

Enkele voorbeelden van vernieuwing die wij al een kleine dertig jaar in de praktijk brengen?

  • Van please the boss naar de candidate experience. Veel organisaties zetten nog steeds het eigen belang centraal. De baas wil iets, als recruiter ga je vervolgens op zoek naar een kandidaat. Maar, zo lees ik, in de nieuwe tijd moet je de kandidaat centraal zetten, en je recruitment daarop aanpassen. De kandidaat is de baas geworden. “Nieuwe tijd”, nou, dat valt dus wel mee hoor. Ton Westphal weet niet beter.
  • Veel recruitmentpraktijken zijn nu nog gericht op het individu: we hebben een vacature, en zoeken een kandidaat die erbij past. Maar dat zal binnenkort veranderen, zo zeggen de goeroes anno 2017. Nog weinig organisaties richten zich op het recruiten van teams. Terwijl het steeds belangrijker wordt of je bij elkaar past: teams maken het verschil. De volgende stap is dat je ook kijkt naar het netwerk dat een kandidaat meeneemt. Ook daar kijken we nog nauwelijks naar, zo blijkt. Toch is dat sinds 1 september 1989 uitgangspunt bij en van No Nonsense Consultancy. Goh.
  • We gaan van ‘fixed jobs’ naar fluïde rollen’. De vaste baan, waarin je elke dag min of meer hetzelfde deed, maakt in veel organisaties plaats voor wisselende rollen, zo wordt dat toegelicht. Als recruiter werf en selecteer je niet meer voor een functie, maar voor een rol. Het cv en de ervaring worden minder belangrijk. De persoonlijkheid van de kandidaat, de cultural fit met de organisatie en iemands capabilities worden dan juist wel belangrijker.

Dat lees je allemaal online. Lekker gelardeerd met veel Engelse termen, want dan heb je meer invloed en autoriteit. Komt ook beter over. Mensen, kandidaat of werkgever, prik er doorheen. Het is wel waar, maar het is allemaal werkelijk niets nieuws. Alleen staat er nu ‘cultural fit’, en toen ‘passen in de bedrijfscultuur’.

Maar wat echt helemaal nergens op slaat is het volgende. Je moet je selectie standaardiseren en meer op data baseren. ‘Haal de menselijke bias uit je selectieproces’, zo heet dat dus nu. Maar volgens ons staat dat hartstikke haaks op het voorgaande: niet meer kijken naar cv’s maar naar persoonlijkheid en passen in de organisatie. Dat doe je toch niet door daar een algoritme op los te laten? Door hokjes aan te vinken?

Ton Westphal blijft geloven in de kracht van samen koffie drinken. Niet alleen met de kandidaat, maar ook met collega’s en leidinggevenden, voor zover die laatsten althans nog relevant zijn. En nee, dat is niet ironisch, laat staan cynisch bedoeld. Het is één van de belangrijkste bedrijfsmaatschappelijke veranderingen in deze eeuw. De baas sterft uit. Je doet het met elkaar, en je bent samen verantwoordelijk. Maar een waardeoordeel laat ik hier wel achterwege. NNC wil en kan de tijd ook niet veranderen. Wij vinden het dus goed. Maar we houden wél vast aan de waarde van dat kopje koffie.

Je hoeft echt niet alle elektronica uit te sluiten, maar zet vooral die koffie, en natuurlijk de mensen waar het allemaal om draait, op en aan tafel!

 

 

 

 

Wat vindt u eigenlijk zelf? (Niet bedoeld voor sollicitaties.)

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s