NNC, EERDER DEZE WEEK I/III

Wat is het toch leuk en vaak verhelderend als mensen je bellen. Dan kun je het samen ergens over hebben. Bij No Nonsense Consultancy gaat dat dus over carrières. De stappen naar een volgende baan, en misschien wel je eerste baan.

Deze kandidate belde me op naar aanleiding van een afschrijving. Er was een tijd dat ik dan de volle laag kreeg, maar gelukkig is dat één van de dingen die, weliswaar impliciet, ten goede zijn veranderd. Nee, zij wilde me juist even persoonlijk bedanken voor überhaupt dat berichtje. “Want op andere adressen krijg ik dat niet.” Zij ging nog even door over de arbeidsmarkt, moest een paar dingen kwijt. Dik HBO-afgestudeerd en een jaar of tien ervaring, opgedaan in drie functies binnen marketing en communicatie. Maar ze had uitgerekend dat ze in de loop der jaren slechts in een magere 20% van de gevallen iets had teruggehoord op haar sollicitaties.

Maar dat was nog niet alles. Ook als ze er eens achteraan belde, wisten ze bij de potentiële werkgever niet waar het over ging. Laat staan dat ze zoiets als een toelichting op de geadverteerde functie kreeg. Ze moest maar even een mailtje sturen, dat was het gestandaardiseerde antwoord. Vervolgens hoorde ze daar dan niks meer op…

Die middag kreeg ik – surprise, surprise – ook nog een andere, blije kandidaat aan de lijn. Hij reageerde op een ontvangstbevestiging die ik hem had gestuurd naar aanleiding van een open sollicitatie. Daarbij refereerde hij aan een contact van een jaar of zeven geleden, toen hij (onder andere) NNC had uitgekozen om zijn cv naar toe te sturen. De persoonlijke aandacht, de visie die zo anders-dan-anders is. (Het zijn zijn woorden.) Een high potential binnen het vakgebied ICT en commercie, wat leeftijd betreft al wat verder in de veertig.

We raakten verder aan de praat. Dat ik niet zoveel meer doe op dit terrein. Omdat de wereld van werving en selectie, zeg maar gerust de hele arbeidsmarkt er zo compleet anders uit ziet dan, bijvoorbeeld, zeven jaar geleden. Ik las onlangs nog ergens dat ik als werver kansloos ben als ik niet app met mijn kandidaten. Huh, ik gebruik amper mijn smartphone. Het ding kan zomaar dagen uitstaan. Zakelijk en privé gebruik ik echt andere manieren om mijn contacten bij te houden.

Maar daarover morgen meer.

Wordt het werkelijk meer inzichtelijk als je alles in de ‘cloud’ doet?

 

Wat vindt u eigenlijk zelf? (Niet bedoeld voor sollicitaties.)

