ZENDEN EN ONTVANGEN

E-mail en zeker SMS lijken alweer hopeloos ouderwets. Dan maar WhatsApp en Twitter, en/of een enkele keer via het Facebook-kanaal. Daarbij loopt Twitter ook al weer terug. Dus sturen we maar een fotootje-plus via Instagram. Op die manier communiceren ‘we’. Denken ‘we’. Misverstanden en erger zijn het gevolg. Woede en verdriet, frustratie. Relaties naar de haaien, families uit elkaar, carrières gebroken. Goed bezig! En ondertussen maar op je beeldscherm blijven kijken wat de ander nou weer vindt, wat de ander nou weer doet, wat de ander nou weer de wereld instuurt. En iedereen mag, nee MOET, het weten.

Gewoon even de telefoon gebruiken om te bellen met elkaar is eng, gevaarlijk, overrompelend. Vinden ‘we’. Maar moet je kijken wat al die andere vormen van intermenselijk contact teweeg brengen…

Rare wereld, met rare mensen.

Enkele tips om misverstanden te voorkomen:

  1. Laat uitingen van (heftige) emoties in uw e-mails liever achterwege. E-mail is daar niet geschikt voor. Houd het zakelijk, feitelijk en vriendelijk. Wilt u toch wat emotioneels delen? Kies dan zo mogelijk voor een persoonlijke ontmoeting of anders voor telefonisch contact.
  2. Verstuur geen mail als u boos bent.
  3. Houd uw mails kort en beknopt. Als mensen van een beeldscherm lezen, nemen ze 25 procent minder op dan wanneer ze van papier lezen. Half lezen kan verwarring in de hand werken.
  4. Gebruik liever geen emoticons en emoji’s in zakelijke mail om uw emotie te verduidelijken. Ze kunnen de indruk wekken dat uw boodschappen minder serieus zijn, wat de verwarring alleen maar kan vergroten. Uit eigen ervaring weet ik dat afschrijvingsberichten met een smiley tot pure razernij bij de sollicitant kunnen leiden. Hatemail en achtervolging online kunnen het gevolg zijn van juist goedbedoelde signalen.
  5. Ontvangt u zelf een mailtje met een emotionele lading? Reageer daar dan niet direct op. Bedenk ook dat de mail anders bedoeld kan zijn dan u denkt. Als u niet begrijpt wat iemand bedoelt, vraag dan om uitleg. Nodig de afzender eventueel uit om het er in een persoonlijk gesprek over te hebben.

Inspiratie en bron: Frank van Marwijk, die mede naar aanleiding van dertig jaar e-mail een heel verhaal heeft geschreven op het internetmagazine voor directeuren en managers managers online.

Zoals altijd draait het ook hier natuurlijk om eerst even nadenken. Overzien wat de gevolgen kunnen zijn. Zorg en aandacht. In plaats van pats/boem!!!!

Wat vindt u eigenlijk zelf? (Niet bedoeld voor sollicitaties.)

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.