DE GEUR VAN SUCCES

Grote verschillen tussen kandidaten en sollicitanten. Dat is hier eerder aangehaald. Voor goede kandidaten mag, nee: moet je veel over hebben. En dat gaat echt veel verder dan het aanbieden van een auto, een abonnement van de sportschool of het weggeven van een hippe scooter.

In vaktermen wordt gesproken over de ‘candidate experience’. Als we dan toch op de Engelstalige toer gaan, zou ik daar liever de ‘candidate journey’ van willen maken. Werving is vooral marketing. Dat is trouwens niet nieuw, maar onder druk van de omstandigheden is dit een ‘hot topic’ geworden. Onder druk wordt alles vloeibaar, ook de processen.

Immers, een goede ervaring voor de kandidaat heeft impact op je omzet, je kosten en je aantrekkingskracht.

Het merk “Rituals” is op die manier niet alleen lekker om mee onder de douche te gaan, of om alleen maar je handen mee te wassen, maar ze doen het ook heel verfrissend op de arbeidsmarkt.

Iedereen die solliciteert bij Rituals krijgt een kaartje met een persoonlijk bericht en bovendien een sample als cadeautje. Dat is natuurlijk een prima eerste kennismaking, maar wat blijkt? Sollicitanten zetten deze persoonlijke berichten van Rituals op social media. Zo worden zij echte merkambassadeurs. Bovendien, zo denk ik zelf, kun je aan de kandidaat tijdens de gesprekken vragen wat zij, of ‘hij’ natuurlijk, vindt van dat geurtje. Hebben ze er verder iets mee gedaan, zijn ze bijvoorbeeld andere geuren en kleuren gaan uittesten?

Trouwens, iedereen die op gesprek komt krijgt twee cadeautjes, met de vraag er eentje weg te geven. Hoezo, marketing?

De winnaar van de Werf& Awards in 2018, overigens ook de bron van dit bericht, is het Reinier de Graaf-ziekenhuis in Delft. Daar doen ze – althans voor mij – iets heel herkenbaars: ze gaan een stukje wandelen met de kandidaat. “Wandelend solliciteren sluit goed aan bij de persoonlijke benadering die wij nastreven”, zeggen ze daar. Kijk, dan voeg je de daad bij het woord, én bij je juichende website, én bij de ronkende procedures én bij al dat andere vlagvertoon in bijvoorbeeld je personeelsadvertenties. Zullen we zeggen: no nonsense?

Ook bij Rituals is het zeker niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Maar ze zijn daar wel lekker bezig 🙂 (Photo by Andi Rieger on Unsplash)

Wat vindt u eigenlijk zelf? (Niet bedoeld voor sollicitaties.)

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.