SOCIALE MEDIA EN ONTSLAG

Het is nog niet zo eenvoudig om verschil te maken tussen ‘werk’ en ‘privé’ als het gaat om al die uitingen op de sociale media. Doe je dat als werknemer, als ‘baas’ of, gewoon, als privépersoon? En als je dan wilt optreden, bijvoorbeeld onder het motto: “Dit gaat werkelijk alle grenzen te buiten!”, welke mogelijkheden, of beter geformuleerd, welke kansen heb je dan om je gelijk te halen?

Met mediation behaal je bijna per definitie het beste resultaat. Dan kom je er samen uit, “linksom of rechtsom”. Dat is natuurlijk ook het beste voor iedereen, want dan regel je iets dat recht doet aan beide kanten van de zaak. Want tegenover iedere “ja”, staat natuurlijk ook altijd een “nee”. En, hier al zo vaak aangehaald, je houdt je geschil binnenskamers in plaats van dat je bijvoorbeeld diezelfde sociale media ermee voedt.

Lees bijvoorbeeld op je gemak eens deze rechterlijke uitspraak over een redelijk hooggeplaatste medewerkster van De Nederlandsche Bank (DNB) die, weliswaar buiten werktijd, kennelijk de hoer speelt. Deze zaak dateert al van langer dan vijf jaar geleden, maar is een klassieker en woekert welig door op – jawel – de sociale media. Zo wordt De Nederlandsche Bank NV 24/7, en jaren en jaren achter elkaar, geassocieerd met een medewerkster van Klaas Knot die het heeft over “the kinkyer, the better”.

Het is meer dan verstandig om als werkgever een ‘beleid sociale media’ te formuleren, vast te leggen en te laten ondertekenen door je medewerkers. Voor gezien, gelezen en te houden aan.

Het begrip reputatieschade wordt dan van belang, en daar kun je wat mee. Want als je niet oppast, vooral als werkgever, dan blijf je hangen in de heilige vrijheid van meningsuiting, privacy en ‘ik mag toch zeker zelf wel uitmaken wat ik doe met mijn vrije tijd’. Ook al is dat bijklussen als prostituee. Bankmedewerkster, minister of iemand in het magazijn. Wat is dan het verschil?

Een arbeidsovereenkomst en de wet, heel simpel, schrijven voor dat je je moet gedragen als een goed werknemer, en dat de werkgever gehouden is zich te gedragen als een goed werkgever. Dat geldt niet alleen van maandag tot en met vrijdag, tussen negen en vijf. Dus ook buiten werktijd zijn er spelregels. Denk aan het delen van vertrouwelijke informatie (door werknemer, maar ook door werkgever), of de werkgever betichten – twitter, instagram, linkedin, facebook – van slechte producten, cq waardeloze dienstverlening.

Natuurlijk staat ieder geval op zichzelf. Een standaard aanpak, straf of actie is niet beschikbaar. Maar vastleggen loont. En praten met een mediator, als de zaak uit de hand dreigt te lopen: 040-2030504, of ton@nononsensemediation.nl.

Hallo! Ik werk bij De Nederlandsche Bank en vertegenwoordig mijn werkgever bij onder toezicht staande instellingen, bij het OM en bij de FIOD. Ook leid ik inspectieteams. Maar mijn salarisje van EUR 6.872,95 per maand, is natuurlijk veel te weinig voor wat ik kan, en vooral voor wat ik allemaal doe. (Photo by Inna Podolska on Unsplash)

Wat vindt u eigenlijk zelf? (Niet bedoeld voor sollicitaties.)

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.