WIE WIL WERKEN VOOR EEN ROBOT?

Volgens het Recruitment Kengetallen-onderzoek kostte het invullen van een vacature in 2019 gemiddeld EUR 4.494,-. Dan hebben we het niet over consultants, bureaus en externe recruiters, maar de kosten voor de organisatie die het zelf doet. Mankracht, advertenties, plaatsing van je vacature op bijvoorbeeld LinkedIn en dat soort zaken. Hier is geen rekening gehouden met de schade die breed wordt veroorzaakt door een niet-ingevulde vacature, de tijd dat de organisatie onevenredig wordt belast. Misgelopen opdrachten, ontevreden klanten, efficiencyverlies en de stress bij de medewerkers die er nog wél zitten. Die dikke vier mille stelt daarom niks voor. In de harde praktijk kan het gerust oplopen tot vele tienduizenden euro’s.

Dat hele proces begint met een goede vacaturetekst. Eentje die werkt, die al op voorhand het vele kaf van het zeldzame koren scheidt.

Het blijft onbegrijpelijk dat dat aan zo vaak de jongste bediende wordt overgelaten.

Annemarie Stel schrijft als gastredacteur op de site Werf& een interessant stuk over het schrijven van vacatureteksten. Wat blijkt? De meeste hr-medewerkers vinden dat maar een lastig karwei, en dus maken ze zich er al dan niet snel vanaf. En leidt het tot, aldus Stel, een “woordensmurrie”.

Dit past binnen het algemene niveau in de wereld van werving en selectie, en nog wat breder: de arbeidsmarkt. De deelnemers aan beide kanten van de tafel zijn het verleerd, of hebben überhaupt nooit geweten hoe of dat werkt, wat communicatie betekent. De clichés vliegen je om de oren. Van passie tot uitdaging en die werkelijk alles, maar dan ook allesoverheersende vraag: “Spreekt dit je aan?”, om er als standaard aan toe te voegen dat je dan snel moet reageren. Nou ja. Knippen en plakken. Wat een job.

SCOREN OP VACATURESITES

Professionele sites, professioneel?, beweren steeds vaker dat het schrijven van een vacaturetekst daarom snel en gelukkig verleden tijd zal zijn. De computer gaat dat voor je doen. Slimme algoritmes, die precies weten hoe je ‘scoort’ op vacaturesites, wie je moet aanspreken en hoe je dat dan doet. Zelfs de kop boven de vacature wordt voor je uitgevogeld. Oh ja.

Maar hoe zit dat dan met die specifieke arbeidscultuur van die ene organisatie, die zich zelf toch zo bijzonder noemt? Er werken toch zulke vriendelijke en goede mensen, die je toch zo graag als collega’s wilt hebben? Vraagteken, vraagteken, vraagteken. Want zelf kom ik vacatureteksten tegen waar dat zo’n beetje achter iedere zin wordt vermeld. Vraagteken. En de leidinggevende, het managementteam of de directie. Pas je daar bij, en daarin? Hier is dat vraagteken zeer relevant. Daar kun je je vacaturetekst op inrichten. Naar toe schrijven, door bijvoorbeeld een specifiek begrip of anders wel jargon te gebruiken. Tja, dan moet je wel wat verder gaan dan ‘spreekt dit je aan?’. Ik ken kandidaten die als ze in zo’n eerste stadium met zo’n popi-jopi tekst worden aangesproken, al snel afhaken. “Dat is niet hun club.”

Als we dat soort technieken gaan overlaten aan het algoritme, dan zal dat de juiste invulling van welke vacature dan ook nog ernstiger onder druk zetten. Ik kies voor maatwerk. Van mens tot mens. Spreekt dit u aan? Kies dan snel voor No Nonsense Consultancy 🙂

Voor dat speciale, warme gevoel dat hoort bij thuiskomen. (Photo by Owen Beard on Unsplash)

Wat vindt u eigenlijk zelf? (Niet bedoeld voor sollicitaties.)

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.