LATEN ZIEN WAT JE BEDOELT

Meestal flauw, soms prettig creatief. De vaksite Werf&, die het begrip werving en selectie kennelijk maar beladen vindt en dus zelf zegt over recruitment en arbeidsmarkcommunicatie te berichten, heeft een aantal trends op een rijtje gezet. Zo bij de start van 2021 deelt No Nonsense Consultancy er een paar met u, voorzien van kort commentaar.

Open deuren, daar gaan we weer. Communicatie is heel erg belangrijk. Dat had ik eerder moeten weten. Maar hoe doe je dat dan? Nou, video speelt een steeds grotere rol. En dat is goed, nee, dat vind ik echt. Want de grote voetbalmanager Louis van Gaal wist een paar jaar geleden al, “dat jonge mensen steeds visueler zijn ingesteld”. Hij kwam dus minder met verhalen, zelfs hij, en meer met bewegende beelden. Laten zien wat je bedoelt, dat werk(t) dus.

Ook wordt aandacht besteed aan de werking van woordgrapjes. Tja, en die zijn bij gebrek aan creativiteit – ook op de arbeidsmarkt is dat bijna altijd het geval – vaak tenenkrommend flauw. Het accountantskantoor Kaap Hoorn heeft aldus de hashtag kaapjeplek verzonnen. Hoe kóm je erop?

Maar er zijn ook goed doordachte campagnes, natuurlijk en gelukkig. In dat kader mag worden vermeld dat bedrijven als Tennet en Bonarius (engineering en onderhoud van cv-installaties voor grote opdrachtgevers) veel serieuze aandacht geven aan opleiding, training en de zekerheid van kunnen werken met de beste gereedschappen en materialen. Maar dat jij als werknemer natuurlijk het aller- allerbelangrijkste bent. Als over een jaar of twee bij nieuw onderzoek blijkt, dat dat inderdaad allemaal is waargemaakt, krijgen ze van mij een gouden plak. Want er wordt veel te vaak en veel te veel van alles beloofd, zeker in wervingscampagnes. En in de jaren daarna zo weinig waargemaakt op de vloer.

Alliander doet het volgens mij ook goed. Een eigen, nieuwe opleiding speciaal voor jongeren van het vmbo-techniek, onder de slogan ‘Wij betalen je opleiding, rijbewijs én salaris’. Kijk, dát is klare taal. In plaats van zo vaak al die vragen. ‘Ben jij die enthousiaste kandidaat?’ Of ‘wordt (sic) jij gelukkig van deze nieuwe uitdaging?’ En, als absolute knaller: “Is dit je passie? Reageer dan snel!” Wegwezen, want daar moet je niet zijn. Met zo weinig eigen ‘passie’ bij het aantrekken van een nieuwe collega, hoef je verder niet veel te verwachten. Business as usual, of beter nog: the usual suspects.

Opvallend vind ik verder dat een bedrijf als ProRail de coronacrisis heeft gebruikt om verkeersleiders weg te lokken bij de luchtvaart. Oftewel, luchtverkeersleider wordt treinverkeersleider. Waarom ook niet? En de laatste conclusie spreekt NNC als klein, fijn en relatief stokoud bureau ook wel aan: grootte en budget zijn niet bepalend voor succes. Kijk, now we’re talking 😊.

Als hommage aan de zojuist overleden Gerry Marsden (Gerry and the Pacemakers), sluit ik af met een videoclip. Hoe modern. Maar toch ook met een diepe buiging voor het verleden, het aanvoelen van ‘de cultuur’ en de creativiteit van een trendsetter. Zo was het dus voor ‘corona’. The place I love, and here I stay.

(De link is OK, maar kan alleen op youtube worden afgespeeld. Kleine moeite, groot plezier. U wordt vanzelf en veilig doorgeleid.) 

Wat vindt u eigenlijk zelf? (Niet bedoeld voor sollicitaties.)

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.