‘PAWTERNITY LEAVE’

Een Brits vakblad voor personeelsmanagement – hrnews.co.uk – heeft acht aandachtspunten geformuleerd om het thuiswerken tegemoet te komen. Dat gaat verder dan een beetje aandacht, wat flexibiliteit en ‘even doorbijten’.

Dat ‘hr news’ is sowieso interessant. De tijd staat letterlijk en figuurlijk op zijn kop, en dat zal niet snel meer veranderen. We gaan wennen aan het nieuwe normaal, met alle consequenties van dien. Met andere woorden: laten we vooral niet denken dat alles straks weer ‘gewoon gewoon’ zal zijn.

Ik ben het daar wel mee eens. Denk niet alleen aan thuiswerken, maar ook aan allerlei nieuwe functies, bedrijven met bijbehorende dienstverlening. Eten, drinken, ontspannen, shoppen en woon/werkverkeer. Op maandag tot en met vrijdag van negen tot vijf wordt 365 keer 24/7. Het weekeinde zou ook zomaar eens, of vaker van dinsdag tot donderdag kunnen zijn. Dat betekent dus (erg) veel voor discipline, timemanagement, afspraken en ontspanning. Re-creatie.

Een ander ritme en andere rituelen. Prima, maar veel mensen (en dus organisaties) zullen als ze niet oppassen daar heel veel moeite mee krijgen. Zorg er kort gezegd voor dat je niet altijd ‘aan’ staat, dat hoeft ook zeker niet. Houd je aan je ritme, en inderdaad: je rituelen.

De Britten helpen ons een beetje.

  1. Natuurlijk: thuiswerkvergoeding. De vergoedingen kunnen oplopen tot 2.000 pond. Dat is dus een kleine EUR 2.500,-. Alsjeblieft. Denk ook aan “thuiswerkconsultants”, vergoedingen voor een snelle internetverbinding en meubilair voor het thuiskantoor. Sommige techbedrijven laten hun mensen helemaal zelf bepalen waar ze willen werken. Tropische eilanden zijn ook goed.
  2. Virtuele gymnastieklessen. Je krijgt je eigen personal trainer voor je workouts. En natuurlijk wordt de yogatraining niet vergeten.
  3. Mindfulnesslessen. Een gezonde geest in een gezond lichaam. Meditatie, je eigen coach en een keuze uit specifieke abonnementen.
  4. Een hele aardige vind ik zelf ‘huisdierverlof’. Of, op z’n Engels: ‘pawternity leave’. Mooi! Ook in het VK zijn meer puppies verkocht dan ooit. Dan kun je op je gemak aan elkaar wennen, op kosten van de baas van de baas. Woef!
  5. Kinderopvang en ouderschapsverlof worden verder geflexibiliseerd. Even vier maanden er tussenuit moet kunnen.
  6. Baaldagen, maar dat noemen ze daar ‘duvet days’. Onaangekondigd en zonder opgaaf van reden afwezig zijn, staat al in 520 functieomschrijvingen. Aldus hr news. Het kost je geen vakantiedagen, maar gewoon, je baalt en gaat dus niet aan het werk. Kan dat allemaal? Ja, bij hightech companies en in de financiële wereld schijnt het doodnormaal te zijn, daar.
  7. Gratis taallessen. Sinds de pandemie is 10 procent van de Britten begonnen met een andere taal leren. Chinees of Japans? Zakelijk Duits? Verbreed je horizon en je mogelijkheden.
  8. Verjaardagscadeaus. Dan staat er ineens iemand voor de deur, met een doos chocolade, of een bos bloemen. Doe er een vrije dag bij en iedereen lacht.

Die Britten. Het blijft een apart volkje, maar helemaal gek zijn ze niet.

Straks lekker een rondje lopen met de baas, dankzij ‘de baas’ 🙂 (Photo by Devon Janse van Rensburg on Unsplash)

Wat vindt u eigenlijk zelf? (Niet bedoeld voor sollicitaties.)

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.