HOE FOUT KUN JE ZIJN?

Omdat niet is gekozen voor mediation maar voor een gang naar de rechter, weten we dat het hier om een arbeidszaak gaat bij Vipack in Landgraaf. Dat is een bedrijf, waar ze, volgens hun website, ‘geloven dat elke retailer zijn eigen private label in vloeibare was- en reinigingsmiddelen kan opzetten’.

“Het begon met één laborant, één productielijn, één inpakmachine en één vrachtwagenchauffeur. Zo’n 30 jaar later beschikken we over de meest geavanceerde mengtanks, productie- en inpakmachines en meer dan 80 enthousiaste kundige medewerkers die elke dag voor jou klaarstaan.”

Maar één van die “kundige medewerkers” heeft zich wel heel erg fout gedragen. Het zijn ook daar net mensen.

Lees en huiver.

Vipack verbiedt zijn werknemer om op vakantie te gaan naar een land waarvoor code oranje geldt. Als de werknemer toch gaat, volgt ontslag op staande voet. De werknemer eist een billijke vergoeding. Wat zegt de kantonrechter?

De onenigheid over de vakantie met code oranje komt na een kort en tumultueus dienstverband. Op 15 oktober 2019 treedt deze kundige werknemer in dienst. Maar met drie weken heeft hij zijn eerste schriftelijke waarschuwing al te pakken, omdat hij een andere kundige collega bij de keel heeft gegrepen. Daarnaast vond hij het belangrijk om zich in te wikkelen met folie: zou hij zelf sterk genoeg zijn om het te verwijderen?

Nou ja. Maar de werknemer tekent voor ontvangst van de brief.

Daarna krijgt hij nóg twee schriftelijke waarschuwingen vanwege schuttingtaal, het gebruik van een mobiele telefoon waar dat niet is toegestaan en het zich niet houden aan de afstandsregels die gelden wegens de coronapandemie. Ook heeft hij verkeerde labels op pallets geplakt. Hoe kundig kun je zijn?

Telkens tekent de man voor ontvangst. Dat doet Vipack dus goed.

In mei, dat is direct na ontvangst van de laatste schriftelijke waarschuwing, valt de werknemer uit door werkgerelateerde klachten. De man heeft pijnklachten. Maar hoe kan het ook anders, want hij heeft handmatig staan trekken aan zware pallets. Nadat hij weer werkgeschikt is – die man, werkgeschikt? – wordt hij overgeplaatst naar een andere afdeling.

DEZE SOAP GAAT VERDER, EN VERDER

In oktober meldt hij dat hij per 4 december wil stoppen met werken om met zijn vrouw naar Polen te gaan. Hij verzoekt zijn werkgever om een brief te schrijven waarin staat dat zijn contract niet wordt verlengd. Zo wil hij aanspraak kunnen maken op een WW-uitkering. Zijn werkgever laat weten hieraan niet mee te zullen werken. Ook dat doet Vipack dus weer goed.

Nou, dan blijf ik maar tot einde contract, zegt de Pool. Hij dient tot 13 maart.

Maar eind november gaat hij alweer met pijnklachten naar huis, zonder zijn leidinggevende vooraf in te lichten. De volgende dag meldt hij zich rond een uur of elf ziek via Whatsapp. Op 1 december heeft hij een gesprek met een personeelsadviseur van zijn werkgever. Bij dit gesprek is ook een tolk aanwezig. De werknemer krijgt te horen dat hij zich niet op de juiste manier heeft ziekgemeld.

Verder trekt Vipack de toestemming voor een eerder goedgekeurde vakantie in. Voor Polen geldt code oranje, wat betekent dat hij na terugkomst tien dagen in quarantaine zou moeten. Bovendien wil het bedrijf dat de Pool zich op 7 december meldt bij de bedrijfsarts voor een onderzoek naar zijn belastbaarheid.

De werknemer stuurt diezelfde dag nog een appje naar de personeelsadviseur. Hij voelt zich weer goed en zal na zijn vakantie weer aan het werk gaan. “Ik ben weer lief, braaf en uitermate kundig”, zo lijkt hij te willen communiceren. Maar Vipack herhaalt dat er geen toestemming is voor de vakantie. Reist hij toch naar Polen, dan wacht hem ontslag op staande voet.

En nou gebeurt het. De Pool gaat toch (natuurlijk), en Vipack voegt de daad bij het woord. Op 8 december wordt de werknemer op staande voet ontslagen. Hierop sleept werknemer werkgever voor de rechter, want dat kan allemaal in Nederland. Hij eist

De werkgever is van mening dat de werknemer had kunnen weten dat hij op staande voet zou worden ontslagen als hij op vakantie ging. Niet alleen was hem dit vlak voor zijn vakantie nog gemaild, ook in een eerdere schriftelijke waarschuwing had zijn werkgever laten weten dat een volgende overtreding van de regels zou worden bestraft met onmiddellijk ontslag. Vipack doet nog steeds alles goed.

Werknemer beweert echter dat hij de schriftelijke waarschuwingen niet heeft begrepen. De brieven waren geschreven in het Nederlands en hij is deze taal niet machtig. Guttegut.

De Edelachtbare is echter duidelijk, hij heeft het ook prima begrepen. Niks zielig, maar fout gedrag. Want uit niets blijkt dat de werknemer de eerdere waarschuwingen niet heeft begrepen. De waarschuwingen zijn met behulp van een Poolssprekende collega nota bene mondeling toegelicht. Hij heeft niet geprotesteerd tegen de waarschuwingen. Ook heeft hij niet aan de bel getrokken toen hij na zijn arbeidsongeschiktheid werd overgeplaatst naar een andere afdeling. (Niet zo slim van deze Pool, hij heeft zich ondanks alles toch niet goed laten informeren hoe het hier werkt. Maar dat past allemaal in het beeld.)

Subtiel: de kantonrechter is van mening dat de werkgever in december niet het eerder gegeven verlof heeft ingetrokken, maar alleen de reis naar Polen heeft verboden omdat hij daarna tien dagen in quarantaine zou moeten. Het werk van deze man kan niet met thuiswerken worden uitgevoerd. Er was dus een zwaarwegend bedrijfsbelang om de reis naar Polen te verbieden. Door toch te gaan, heeft de werknemer zijn werkgever een dringende reden gegeven om de arbeidsovereenkomst onverwijld op te zeggen. De werknemer heeft daarom geen recht op de geëiste vergoedingen.

Dit is allemaal nog even vanuit je luie stoel na te lezen op de site van ‘de Rechtspraak’ via deze link.

Ondertussen zoeken ze nog steeds een nieuwe magazijnmedewerker, zo blijkt uit een bezoek aan de website van Vipack:

Met de overname door de huidige eigenaar (eind 2018) wordt de organisatie nieuw leven ingeblazen en ontstaan er plannen voor verdere expansie in het buitenland, nieuwe innovatieve productielijnen en verdere professionalisering van de organisatie. Voor het mede realiseren van deze ambitieuze groeiplannen en het mee uitbouwen van Vipack zoeken we een Magazijnmedewerker.

Je bent verantwoordelijk voor het op een effectieve en efficiënte wijze verrichten van logistieke handelingen. De nadruk ligt hierbij op zelfstandigheid (kleine teams), loyaliteit, communicatie, stresshantering en samenwerking.

Ik wens ze meer succes dan met die Pool. Want je doet na aanstelling wel alles goed, maar je hebt toch helemaal niet goed opgelet toen je deze man in dienst nam. Dat is niet zo kundig. Heel jammer.

Signalen snel oppikken en actie ondernemen.

Wat vindt u eigenlijk zelf? (Niet bedoeld voor sollicitaties.)

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.