‘EMPLOYER PROMISE’

In de vakpers binnen werving en selectie, lees ik al dertig jaar over ‘trends en ontwikkelingen’. Soms is dat interessant, maar vaak slaat het door op mijn bullshitmeter. In dit vak, dat steeds minder vakmensen kent en inmiddels vooral een verzameling van volgers en navelstaarders is geworden, kijkt men dus vooral naar elkaar. Kopieergedrag ligt niet op de loer, maar is de norm. “Spreekt dit je aan?” Dacht het niet, dus 😉 .

Wat wél hout snijdt, is de voortdurende nadruk op het gegeven dat werkgevers beter – en vooral: eerlijk – duidelijk moeten maken waar ze voor staan. En dus ook wat ze mensen kunnen bieden. Niet in salaris, maar in betrokkenheid, toegevoegde waarde van functie en organisatie. Waar werk je voor? En met wie? Waarom doen we dat?

Dan ligt trouwens wel het gevaar op de loer dat de arbeidsmarktcommunicatie doorslaat in “wij”, “wij” en “wij”. Dat is een al eeuwen bestaande valkuil. Maar als we met z’n allen ook maar een beetje opschuiven in de richting van ‘employer promise’ in plaats van ‘employer branding’, dan schiet dat al behoorlijk op. Nog zo’n – op z’n minst – detailverschil: human ‘resources’ moet veranderen in human ‘capital’. En nee, dit is geen bullshit.

Dat de oude wijn vaak in nieuwe zakken wordt uitgeschonken, is hier al vaker aangehaald. Neem nu die “vinding” van de bedrijfsopleiding. Moeten we doen! Cool! Goed idee! Focus op de kandidaat, zo wordt dat genoemd. Nou ja. Wie herinnert zich niet de Philips Bedrijfsopleiding, of de bedrijfsschool van DAF? In de scheeps- en vliegtuigbouw (RDM, Verolme, Fokker) hadden we ook eigen leslokalen en opleidingswerkplaatsen. Nederland maakte er furore mee. Maar ja, die tak van industrie bestaat al lang niet meer. Toen heette dat ‘nieuw beleid’.

Die andere ‘grootgrutter’, Jumbo, schenkt wel klare wijn. Zij stellen daar heel eenvoudig en helder dat het zogenaamde ideale profiel vaak toch niet meer te vinden is. Wat past dan nog wél, hoe kunnen we die werkplek ánders invullen?

Ga eens wat creatiever om met roosters, werktijden en beschikbaarheid. Korte, gerichte cursussen en trainingen: denk daar ook eens wat vaker over na.

En geef attitude een hogere plaats. Mensen met die clichématige ‘afstand tot de arbeidsmarkt’, willen wel heel vaak en graag hard werken. Wil in plaats van competentie.

Werk aan de winkel.

Nog een afsluiter met betrekking tot de veelgebruikte en waarde(n)loze kretologie binnen “recruitment”, is de term Employee Value Proposition (EVP). Gruwel, gruwel. Want je bedoelt gewoon: waarom zou je voor ons willen werken?

Betekenisvol vertrouwen, dat het goed komt

Wat vindt u eigenlijk zelf? (Niet bedoeld voor sollicitaties.)

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.