VIER TIPS VOOR KANDIDATEN

Je huiswerk doen is belangrijk, ook als je solliciteert. Anders slaag je namelijk niet.

1. Vaak ontvangen wij bij No Nonsense Consultancy een sollicitatie op een functie met een heel andere standplaats dan de woonplaats van de kandidaat. Bijvoorbeeld een vacature als controller bij een bedrijf in Maastricht, terwijl de kandidaat in Hilversum woont. Natuurlijk kijken we dan of u als kandidaat verhuisbereid bent, maar dat wordt zelden vermeld.

De praktijk leert, dat zo’n sollicitant dan maar gewoon reageert in de verwachting, dat we een andere baan in de aanbieding hebben die wél in de buurt is. Of, nog erger: om een afwijzingsbericht te krijgen.

Solliciteer serieus, of doe het niet. Vermeld in het eerste geval gewoon wat uw bedoeling is, wat u wílt, en wat u van ons verwacht. Laat die interpretatie dus niet helemaal aan ons over, maar kom op voor uw eigen belang.

En als u in feite een open sollicitatie wilt doen, laat dat dan gewoon even weten, in plaats van die te verpakken in een gerichte sollicitatie die nergens op slaat. Dat is net zoiets als wanneer u parttime wilt werken, en zomaar reageert op een fulltime functie. Niet zo handig.

Nogmaals: schrijf op wat u wilt en zeg wat u zoekt. Specifieke verhuisplannen en inzetbaarheid qua uren en dagen spelen daarbij een grote rol.

2. De aanhef van de brief. Dat is het eerste wat de ontvanger van uw sollicitatie leest. Als de naam dan niet klopt, of u begint met dat eeuwige “Geachte heer/mevrouw”, dan scoort u geen punten. Dat is net zoiets als zo’n rare aanhef als “Beste dame”. Komt meer dan eens voor, vooral bij oudere mensen. Doen ze vreselijk hun best om uit te leggen hoe jong ze nog zijn, maar ze gooien in de eerste zin hun eigen glazen in.

Op deze site kunt u precies nalezen met wie u te maken heeft. Naam en toenaam. We werken met z’n tweeën, een echt-paar op ieder gebied. En dan open je dus niet met “Geachte dames en heren”…

Nu gaat het niet zozeer om ons. Wij prikken daar na al die jaren wel doorheen, laten onze kandidaten niet onmiddellijk op dat soort zaken afvallen (want dan houden we niemand meer over 😉 ). Maar wij weten dat dat op andere adressen in de wereld van werving en selectie wel gebeurt.

3. Leeftijd. Wij hebben daar geen enkel probleem mee. Een kandidaat van 57 kan in principe veel beter passen in een bepaald profiel dan zijn of haar concurrent van 27. Maar onderstreep dat niet door aan te geven dat u nog dagelijks met de hond wandelt, de sportschool bezoekt of vaak speelt met uw drie kleinkinderen waar u ook het huis heeft verbouwd… Laat uw hobby’s überhaupt achterwege.  Zoals lekker eten met een goed glas wijn bij de open haard.  Of “uitgaan met vrienden”. Alstublieft.

Nee, wij vinden het juist belangrijk dat u nog altijd werkt aan uw inzetbaarheid. Employability. U volgt moderne opleidingen, er loopt een studie aan de Open Universiteit, u heeft vorig jaar nog een MBA gehaald of u bent in de avonduren bezig met een reguliere HBO-opleiding, voor mijn part Spaans. Kijk, dat bedoelen we. Altijd actief werken aan uw carrière. Met een cursus Windows en/of Office 2003 redt u het echt niet meer.

Dus “oude mensen” die in 1986 hun laatste serieuze cursus hebben afgerond, zijn op de arbeidsmarkt inderdaad “oud”. Beter: verouderd. Dat begrijpt iedereen, maar wat doet ú eraan?

4. “Een nieuwe uitdaging.” Alstublieft, verzin iets beters. Iets wat meer concreet is, waar wij als lezer van uw brief ook iets mee kunnen. Waarbij wij ons iets kunnen voorstellen.

Er zijn ook mensen die het als volgt formuleren: “Een nieuwe balans”. Dat zweeft natuurlijk ook de kamer uit. Wat moet een werver daarmee? Slaat natuurlijk ook nergens op als je op zoek bent naar een andere baan. Ook hier geldt, net als bij de eerste tip hierboven: schrijf op wat u wilt en zeg wat u zoekt. 

En laat andere weinig concrete begrippen zoals “sabbatical”, “het begeleiden van internet startups”, “het helpen van uw schoonfamilie bij de lastige afbouw van hun bedrijf” en “reizen door Thailand en Vietnam” achterwege als het gaat om het verdoezelen van de maanden – en soms zelfs de jaren – dat u uit het arbeidsproces bent geweest. Als u echt een goede reden heeft daarvoor, dan mag en moet u daar ook voor uitkomen. Niets mis mee, u vindt aan deze zijde voldoende empathie. En we willen dat ook nog uitleggen bij onze opdrachtgevers. Maar wind er geen doekjes omheen. (Dat doen wij zelf ook niet, zoals u hierboven ook kunt lezen.)

Solliciteren is een zakelijk proces. Een stuk humor inbrengen is prima, graag, maar “skip the bullshit”.

2 gedachtes over “VIER TIPS VOOR KANDIDATEN

  1. Hallo Ton,
    Je tips met veel plezier gelezen en flink gelachen. Zo praktijk gericht en met de nodige humor. Ja het is een verademing in het recruitementwereldje.
    Ga zo door en veel succes samen met milia.

    Like

  2. Ik kan er kort over zijn Ton. Zo is het precies. Altijd maar weer dat ‘gebral’ er omheen. Zeg of schrijf concreet zoals het is en wat je precies wil. Met veel interesse gelezen en er weer iets uitgehaald wat ik kan gebruiken.

    Like

Wat vindt u eigenlijk zelf? (Niet bedoeld voor sollicitaties.)

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s