GELIEFD

De Rotterdamse Intelligence Group doet allerlei onderzoek op het gebied van ‘de arbeidsmarkt’. Je kunt er seminars bijwonen. En voor de beantwoording van alle mogelijke vakvragen beschikken ze daar over cijfermateriaal. Meten is weten. Ik heb ze hier daarom wel vaker aangehaald.

Bij weer zo’n nieuwsbrief – interessant, want wat zijn de meest favoriete werkgevers tegenwoordig, mede afgezet tegen de jaren daarvoor? – schrijft ceo Geert-Jan Waasdorp dat het vooral onkunde is dat bedrijven niet (meer) aan mensen kunnen komen. Ik ben het daar voor een groot gedeelte mee eens. Het is een gemakkelijk excuus geworden om dan maar niet meer aan je verplichtingen te voldoen, geen service meer te verlenen, lange wachttijden normaal te vinden en je openingstijden te minimaliseren. “Geen personeel.” Vroeger noemden we dat een brevet van onvermogen.

“Deze arbeidsmarkt vraagt om een andere kijk en aanpak. Niet alleen vanuit recruitment, maar vooral vanuit directie”, zo vervolgt hij.

Er zijn volop redenen te bedenken waarom mensen niet bij jou willen solliciteren. Dat was altijd al zo, maar nu is wel heel nijpend geworden. Je komt er als werkgever niet meer mee weg, en het kan zelfs leiden tot het sluiten van de tent. Die vreselijke eisen en verplichtingen. Wel alle flexibiliteit van je (nieuwe) medewerkers verlangen, maar zelf zo star zijn als een lantaarnpaal. De arbeidsmarkt is minder “schuldig” aan de problemen dan je eigen, ouderwetse beleid, communicatie en beloning. Met dat laatste bedoel ik zeker niet de feestjes en de vrijdagmiddagborrels. Net zoals ik, zullen er nog heel veel anderen zijn die daarvan griezelen. Wat heet, het is een goede reden om juist niet te solliciteren.

Een jaar of dertig geleden beweerde ik vanuit No Nonsense Consultancy al, dat de tijden van ‘wij vragen en wij eisen…’ geweest zijn. Ik heb nog zo’n oude advertentie daarover, ingelijst en wel, in de spreekkamer aan de muur hangen. En nu, bij eerste plaatsing van dit bericht eind 2022, is het dan daadwerkelijk zover. Nou ja. Trouwens, dit is een momentopname. Over vijf jaar ziet die arbeidsmarkt er echt weer heel anders uit. Geloof me. Dan zijn er weer ‘sollicitanten’.

“Tijd om wakker te worden op directieniveau en recruitmentproblemen als oplosbare organisatieproblemen op te pakken”, schrijft Waasdorp. Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Als je dat nu nog moet gaan doen, dan ben je te laat. En ben je als organisatie te lang blijven zitten in je eigen gelijk, dat er niet is.

Dan nog even een paar opmerkelijke stijgers en dalers in dat lijstje van favorieten. “Het Rijk” en de politie staan al jaren op 1 en 2. Vind ik opvallend. Misschien willen ‘we’ dus wel liever ambtenaar zijn dan ondernemer. Zo is de Belastingdienst zelfs opgeklommen van plaats 9 naar 4. Shell en Rabobank doen het goed, Philips verliest ook hier. En de GGZ is opgeklommen van plaats 14 naar 9. Is dat iets voor anderen over hebben? Behulpzaam willen zijn, van waarde? De GGD op plek 22, het Erasmus MC op plek 30 en het UMCG op plek 33 zijn respectievelijk 10, 16 en 25 plekken gestegen. Ik zei het al: interessant.

De dikke leasebak, de bonussen en het strakke pak zijn even “uit”. Er zijn andere dingen belangrijker geworden. (Photo by Matheus Ferrero on Unsplash)

Wat vindt u eigenlijk zelf? (Niet bedoeld voor sollicitaties.)

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.