RITUELE DANSEN

Dat hele proces van “werving en selectie” wil maar niet van zijn plaats komen. Er worden wel allerlei nieuwe termen bedacht en op tafel gegooid, maar het is gewoon – en heel onbevredigend – oude wijn in nieuwe zakken. Inmiddels is het een wijn geworden die zurig is, niet ruikt maar stinkt en als je niet oppast hou je er een flinke kater aan over. Er blijft ook niets aan het glas hangen, maar wel steeds meer aan de strijkstok.

Terwijl “inwerken” onboarding wordt, en het fenomeen curriculum vitae door veel mensen in het vak (is het een vak? Zeker, maar weinigen zien het zo, laat staan dat ze het beheersen) als volstrekt belachelijk wordt ervaren, gaat het steeds meer om beleving (‘passie’) en het vreselijke cliché van ‘de juiste competenties’. Een paar jaar geleden las en hoorde ik nog overal dat de motivatiebrief grote onzin is, nu schijnt die juist het allesverblindende verschil te maken. “Veel belangrijker dan die cv!” Enzovoort, en zo verder. Laat u maar. Wie het hardst roept, die heeft gelijk. Daarom natuurlijk al die missers.

Aandacht trekken, de rituele dansen om de beste mensen. Het is van alle tijden. (Photo by Jordan Donaldson | @jordi.d on Unsplash)

Nou ja, ik zou er een paar boeken over kunnen schrijven, maar die worden toch niet gelezen, ha ha…

Arjan Elbers is kortgeleden voorzitter geworden van Recruiters United. Het is dus aan hem om zich even op de kaart te zetten, en sommigen vinden het scherpe uitspraken waar we veel aan kunnen hebben. “Opvallend”, zo kopt de site van professionals Werf&.

Ik zal u de zoveelste nieuwsbrief besparen. Het gaat toch nergens over. Oude wijn, weet u nog wel? Maar een paar dingetjes vielen me inderdaad ook op. Nee, ik bedoel dat oprecht en constructief. Heus.

Zoals

“Niet minder dan 300.000 functies zijn niet in te vullen.”

Dat is nogal een statement. De jongere generaties kunnen dat niet invullen, simpelweg doordat er meer werkenden vertrekken dan erbij komen. Dat maakt van de huidige arbeidsmarkt misschien wel de moeilijkste sinds de wederopbouw, toen Nederland gastarbeiders uit het buitenland haalde om vacatures ingevuld te krijgen, zegt hij.

“Eigenlijk moeten we onze definitie van de beroepsbevolking dus oprekken”, aldus Elbers. Scholieren en studenten erbij betrekken, gepensioneerden? Statushouders? Werkgevers en recruiters moeten echt op een andere manier naar arbeid gaan kijken. In plaats van te zoeken naar de ideale kandidaat, moet je je afvragen: hoe krijg ik het werk gedaan?

Dat is spot-on. Daarnaast roept hij op om het niet meer aan de recruitmentafdeling over te laten om alle vacatures in te vullen. De hele organisatie dient te worden gemobiliseerd, te beginnen bij de directie.

Les 1 als je iets gaat leren over personeelsmanagement, is dan ook dat “mensen” het belangrijkste kapitaal van een onderneming zijn. Zestiger jaren vorige eeuw? We blijven nog even in die tijd, met de klassieker van Tim Hardin. Hieronder vertolkt door een doorrookte Johnny Cash, samen met June Carter. Over klassiekers gesproken. In de wetenschap dat een goeie timmerman in 2022 denk ik meer kan verdienen dan de huisarts. Kijk, dat verandert dus wél. Oftewel, het draait allemaal om vraag en aanbod. De rest bestaat uit niets meer dan rituele dansen en de hardste schreeuwers. (Maar het kan ook anders.)

2 gedachtes over “RITUELE DANSEN

  1. Hallo Ton,

    Nog steeds actief zie ik. Oude wijn in nieuwe zakken zeg je.

    Ik zie eerder jonge, nog wat onrijpe wijn in nieuwe zakken want steeds minder van die nieuwelingen verstaan het vak nog.
    In een markt waar duidelijk meer vraag dan aanbod is komt het er niet op aan wie de beste exposure op social media of de beste advertentie strategie heeft. Je maakt het verschil door je netwerk aan kandidaten die je kunt benaderen en je kennis van de markt waarin je actief bent. Kandidaten die je gewoon kunt bellen en die jou ook kennen en vertrouwen. Kandidaten die weten dat je met voor hen relevante informatie en vacatures komt, die weten dat hen alleen voorstelt aan een opdrachtgever nadat je hen goed hebt geïnformeerd en de vacature doorgespit hebt in al zijn aspecten. Liefst nog steeds in een persoonlijk gesprek maar inmiddels ook wel via MS-teams als het niet anders kan.

    Teveel zie ik recruiters die nauwelijks of geen kennis van de markt hebben, de bedrijven van hun opdrachtgevers niet kennen, geen inhoudelijke kennis hebben van de werkinhoud of de functie-eisen. Internet advertentieplatforms staan overvol met vacatures maar we vergeten dat alleen kandidaten die actief op zoek zijn die advertenties lezen. De beste kandidaten zijn vaak niet acief op zoek maar moet je zelf activeren.

    Kortom: Ik ben weer terug zoals ik ooit begonnen ben. Een lijst met top-kandidaten voor een vacature maken, de kandidaten bellen en een gesprek met hen aangaan en pas als alles klopt: de kandidaat voorstellen aan de opdrachtgever. Daarnaast heb ik natuurlijk ook een advertentie strategie, een social media strategie etc. Dat kost vooral veel tijd en geld terwijl de goede kandidaten steeds vaker uit directe aanspraak komen. Headhunting vind ik dan weer een beetje een raar woord.

    Like

    1. Nee maar. Bernie Willems 😉 Leuk weer wat van je te horen, in dit geval dus te lezen. Hoe herkenbaar, maar wij zijn natuurlijk mensen van en uit het vak, toen het met recht nog zoiets als een ambacht was. Dat beschrijf je trouwens mooi, want zo ging het. Ik begeef me welbewust niet meer in die frontlinie, die steeds meer een jungle is geworden. En het eind daarvan is nog niet in zicht. Want jij en ik kunnen dan wel weten hoe die hazen lopen, de hazen zelf zijn al langer de weg kwijt. Ik laat dat dus aan anderen. Maar als jij zoals je schrijft “weer terug” bent, dan wens ik je oprecht succes. En dan ben je bijzonder geworden (want lang genoeg ‘gewoon’ gebleven).

      Het ga je goed!

      Like

Wat vindt u eigenlijk zelf? (Niet bedoeld voor sollicitaties.)

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.